בכאב ובצער אנו מודיעים על לכתו של ד"ר טוביה דרסלר לעולמו בשבת כד בניסן תשפ"ג, ה- 15.4.2023. טוביה ניהל את מרכז למדע בין השנים 1996- 2005 והיה מורה ומחנך, שותף, מוביל ויועץ לרבים ורבות מאיתנו. הדרך בה לימד, הספרים שכתב, הניצוץ בעיניים וחוש ההומור המלווה את כל אלו השאירו בנו וברבים אחרים חותם משמעותי. אנו מבקשים לחבק את ד"ר מירי דרסלר, אלמנתו של טוביה, בתקופה קשה זאת תוך השתתפות כנה בצערה ובכאבה.
יהיה זכרו ברוך!
תחרות " 100 CC בראי שינוי האקלים" בשיתוף עם רשות המים ובהובלה של מרכז המצוינות ולמדע יוצאת אל הדרך לבתי הספר היסודיים וחט"ב.התחרות כוללת שני אתגרים הנושקים לתוכנית הלימודים, לקראת כל אתגר יופנו התלמידים לחומר רקע ותרגילים שיקנו להם את הידע הדרוש להתמודדות עם האתגר.
התמודדות עם האתגרים מזמנת חשיבה יצירתית, התנסות מדעית מעשית, חשיבה כמותית ופיתוח טכנולוגי ברוח STEM.
בנוסף יפתחו התלמידים המשתתפים מיומנויות עבודה בצוות, ניהול זמן והתמודדות עם קונפליקטים.
קהל יעד:
בבתי הספר היסודיים – תלמידי כיתות ה'-ו'
בחטיבות הביניים – תלמידי כיתות ז'-ח'
ננבחרת משתתפת תכלול עד 10 תלמידים.
כל המידע מפורסם – באתר המקצוע
פעילות לימודית חדשה פורסמה במדור חינוך ל- STEM.
"שבשבת הרוח בפעולה" – יחידת לימוד רב גילאית בגישת STEM כולל קובץ בשפה הערבית ומצגת.
חידון חדש ומקוון לתלמידי כיתות ה'-ו' בנושא שינוי אקלים מפורסם בעמוד "למידה בגישת המישחוק"
ההשתתפות בתחרות היזמות מיועדת לתלמידות ולתלמידים בכיתות ה-ו בבית הספר היסודי ולתלמידות ולתלמידים בכיתות ז-ט בחטיבת הביניים.במסגרת היוזמה יציעו התלמידות והתלמידים תכנון הנדסי של רכב העתיד אשר ישקף תחבורה נקייה לפי עקרונות של התייעלות באנרגייה ואנרגייה מתחדשת – תחבורה שתביא להקטנת פליטות גזי חממה לאטמוספרה ותתרום להקטנת התחממות כדור הארץ.
כל המידע מפורסם – באתר המקצוע
שני חידונים חדשים לתלמידי כיתות ה'-ו' ברוח STEM, העוסקים ביחסי הגומלין בין מדע לטכנולוגיה מפורסם בעמוד "למידה בגישת המישחוק"
פעילות לימודית חדשה פורסמה במדור חינוך ל- STEM.
הפעילות עוסקת באסון כתם הנפט בישראל – הבעיה ודרכים לפתרונה.
חידון חדש ומקוון לתלמידי כיתות ה'-ו' בנושא התחלות מפורסם בעמוד "למידה בגישת המישחוק"
פורסמו מפרטי תוכן מעודכנים לשנת תשפ"ג לכיתות א-ו, הכוללים התייחסות למספר היבטים חדשים:
1. גמישות בארגון הלמידה
2. תיוג התכנים לרמות העמקה שונות
3. מיומנויות בדגש אוריינות מדעית
4. התייחסות לנושא שינוי אקלים
הקבצים פורסמו במדור תכנית לימודים באתר המקצוע.
המאמר של פרופ' ירון שור נוסף לגיליון 44 של כתב העת.
המאמר מציג את הגישה של הוראה קשובה ותרומתה להבניית אוריינות מדעית.מוזמנים לקרוא – קישור.
במדור למידה התנסותית, בפרק "מבוא" פורסמו 4 כרטיסי ניווט של למידה התנסותית מתורגמים לשפה הערבית:
למידה באמצעות: תצפית, ניסוי, דגמים, ניסוי בהדגמה
מדע וטכנולוגיה הם תחומי דעת המתייחסים למציאות מנקודות מבט שונות.
עם זאת קיימים מושגים משותפים, חוצי תחומים, בעלי ערך לשני התחומים.
חשוב להציג את המושגים החוצים באופן מפורש בכל התחומים ובכל דרגות כיתה.
לפניכם כרטיסיות המיועדות להדפסה שיסייעו למורים להתמקד במושגים החוצים במהלך תכנון ההוראה.
מצורף קישור .
מצורף קישור להקלטה של יום העיון המקוון בנושא שינוי האקלים שיתקיים ב- 26.5.2022
מצורפת הזמנה להשתתפות ביום עיון בנושא האקלים שיתקיים ב- 26.5.2022
יום העיון השלישי יתמקד בזווית: מעגלי השפעה – מעגלי השפעה – מאחריות גלובלית לאחריות אישית
מצורף קול קורא להשתתפות בתחרות יזמות ששיאה באירוע האקתון : כלי הרכב של העתיד – תחבורה נקיה.
מורי מדע וטכנולוגיה – מוזמנים לקחת חלק בפרויקט חדשני ולהשתתף באירועי שבוע החקר המדעי!
פרטים מלאים בקול הקורא.
מצורפת הזמנה להשתתפות ביון עיון שני בנושא האקלים שיתקיים ב- 10.2.2022
יום העיון יתמקד בזווית: מאקלים עולמי לאקלים רגשי – שינויים גלובליים והיבטים רגשיים.
גיליון מספר 44 של כתב העת אאוריקה מוקדש לאוריינות מדעית, המהווה את אחת האוריינויות הנדרשות לבוגר ולבוגרת של מערכת החינוך 2030.
בגיליון חמישה מאמרים.
שני מאמרים מציגים מחקרים הבוחנים את הידע של מורים ותלמידים, בדגש על ידע אפיסטמי וחשיבה מדעית.
שלושה מאמרים מציגים תכניות חינוכיות ומדגימים את הפוטנציאל שלהן לחיזוק האוריינות המדעית ומיומנויות דמות הבוגר והבוגרת, בהתאמה למדיניות משרד החינוך. קישור
מצורף קישור להקלטה של יום העיון המקוון בנושא שינוי האקלים שיתקיים ב- 25.11.21.
מצורפת הזמנה להשתתפות ביום עיון שיתקיים ב- 25.11.21.
יום העיון יעסוק בנושא משבר האקלים – מהלכה למעשה – היכן זה פוגש אותנו?
בעקבות אתגרי ההוראה-למידה שמעמידה לנו מגפת הקורונה נוצרו פערים בלימודי מדע וטכנולוגיה.
לפערים אלו עתידים להיות השלכות על התרחשותה של למידה משמעותית וידע בתחום האוריינות המדעית.
לאור זאת, ההיערכות הלימודית לשנת הלימודים תשפ"ב מחייבת התייחסות בתכנון הלימודים לגישור על הפערים שנוצרו.
לפניכם ארגז כלים ליסודי (קישור) שיסייע לכם לתכנון הוראה יעיל ואפקטיבי.
המסמך הוכן בשיתוף שני מרכזי המורים והתפרסם באתר המקצוע. קישור.
באתר המקצוע פורסם מסמך חוזר מפמ"ר – היערכות במקצוע מדע וטכנולוגיה לבתי הספר היסודיים לשנה"ל תשפ"בהמסמך פורסם במדור "משולחן המפמ"ר". קישור