גיליון 45

אאוריקה הוא כתב עת להוראת מדעים וטכנולוגיה בבית ספר היסודי, הויוצא לאור באופן דיגיטלי ע"י מרכז המורים הארצי למדע והמרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי באוניברסיטת תל אביב.

כתב העת יוצא לאור במימון וביוזמת המרכז הישראלי להוראת המדעים וטכנולגיה ע"ש עמוס דה שליט ומשרד החינוך.

גיליון 45: הכוונה עצמית בלמידה בלימודי מדע וטכנולוגיה

גיליון מספר 45 של כתב העת אאוריקה מוקדש למוקדש להכוונה עצמית בלמידה המהווה את אחת היכולות הנדרשות לבוגר ולבוגרת של מערכת החינוך, במטרה להכין את תלמידי ישראל לחייהם הבוגרים, ולצייד אותם "בידע, כישורים ומיומנויות אשר יאפשרו להם לשגשג כפרטים, לממש את הפוטנציאל שלהם, ולהיות אזרחים מודעים ומועילים לחברה כמכלול".

אנו מאחלות לכולכם קריאה מהנה ובריאות טובה!

ד”ר מירי דרסלר וליאורה סלע, עורכות כתב העת אאוריקה

פברואר 2023

מתוך "פתח דבר"

 

פתח דבר ועם הגיליון – בפורמט מעוצב     פתח דבר ועם הגיליון – בפורמט המונגש

מבט על הכוונה עצמית בלמידה: באוניברסיטה, בתיכון ובבית הספר היסודי
מאת: ד"ר יעל פלדמן-מגור, פרופ' ענבל טובי-ערד, פרופ' רון בלונדר

מאמר זה דן ברכיבים של הכוונה עצמית  בלמידה בהקשר לשלוש אוכלוסיות לומדים: זהוי רכיבי ההכוונה העצמית בלמידה בקרב לומדים בוגרים, זיהוי מדדים של הכוונה עצמית בלמידה של תלמידים וזיהוי  מיומנויות של הכוונה עצמית בלמידה בקרב לומדים צעירים בעקבות תוכנית התערבות.

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

כאשר STEM ו- SRL נפגשים - חינוך ל- STEM כמנוף לפיתוח הכוונה עצמית בלמידה
מאת: ד"ר מירי דרסלר, ליאורה סלע 

מאמר זה מאיר את הקשר ההדדי בין חינוך ל-STEM אינטגרטיבי לבין הכוונה עצמית בלמידה. המאמר מתייחס להכוונה עצמית בלמידה כגישה יעילה לשיפור ביצועי תלמידים בתחומי הדעת של ה-STEM האינטגרטיבי העל תחומי וכן לפוטנציאל של משימות לפתרון בעיות הנדסיות לפיתוח מיומנויות של הכוונה עצמית בלמידה.

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

הערכה מעצבת לשם ההכוונה העצמית ללמידה
מאת: ד"ר מירי דרסלר, ד"ר רויטל וינשטוק, בילי פרידמן, גלית ניב

מאמר זה דן בהשפעות ההדדיות של שני תחומים מרכזייים במחקר החינוכי כיום – הכוונה עצמית בלמידה והערכה מעצבת. המאמר מתמקד בתרומת ההערכה המעצבת לפיתוח התנהגויות של הכוונה עצמית בלמידה ומביא דוגמא לניתוח של משימת ביצוע במדע וטכנולוגיה לאור שני המודלים שהוצגו במאמר- תהליכי המשוב הפנימיים והחיצוניים שמתרחשים בעת ביצוע משימת הערכה ומקדמים פיתוח מיומנויות של הכוונה עצמית בלמידה והמודל התלת פאזי של הכוונה עצמית בלמידה המתאר את התהליכים המתרחשים בכל פאזה.

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש 

קידום אסטרטגיות למידה בהכוונה עצמית באמצעות סרטוני וידאו בזמן משבר הקורונה
מאת: גיא כהן, אפראח עאסי, אורית עזרא, חגית גבאי, ליאור שריון, ענת כהן ואלה ברונשטיין

המאמר זה מציג מחקר שבוצע במהלך הפעלתה של תוכנית התערבות מקוונת שמטרתה הייתה לשפר את מיומנויות הלמידה בהכוונה עצמית בקרב תלמידים ואת הישגיהם הלימודיים. התוכנית מבוססת על הוראה מפורשת של מיומנויות למידה בהכוונה עצמית באמצעות סרטוני וידאו קצרים.

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

תלמידיי היקרים, אתם המנהלים של תהליך הלמידה שלכם!
מאת: אפראח עאסי, גיא כהן, פארס קבלאוי, אורית עזרא, חגית גבאי, דפנה אבידוב, ענת כהן, אלה ברונשטיין

המאמר זה מציג באופן מפורט את תוכנית ההתערבות לקידום המיומנויות של למידה בהכוונה עצמית. תוכנית ההתערבות כללה השתלמות מורים היברידית ותוכנית אימון לתלמידים שהתבססה על ארגז כלים ללומדים שכלל עשרה סרטונים קצרים ותומכי למידה.

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש 

ידע מקצועי של מורים בקידום הכוונה עצמית של תלמידים - מפיתוח מקצועי ועד ליישום בכיתה
מאת: דפנה אבידוב, ד"ר ענת כהן

מאמר זה מתמקד בתפיסות אודות הכוונה עצמית בלמידה של מפתחי התוכנית ושל המורים שיישמו אותה בבתי הספר. המאמר עוסק בפערים בתפיסות ובידע המקצועי אודות הכוונה עצמית בלמידה בין מפתחי הגישה והמורים, וכן בין תפיסות המורים שעברו פיתוח מקצועי לבין דרכי היישום שלהם בכיתה.

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

צפייה בגיליון המלא

לצפייה בגיליון המלא בפורמט דיגיטלי לחצו על האיור.

לצפייה תקינה בקבצים, דרוש תוסף Acrobat Reader מעודכן. לשדרוג גירסה לחץ כאן

התחבר

×