גיליון 43

אאוריקה הוא כתב עת להוראת מדעים וטכנולוגיה בבית ספר היסודי, הויוצא לאור באופן דיגיטלי ע"י המרכז הארצי למדע והמרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי באוניברסיטת ת"א.

כתב העת יוצא לאור במימון וביוזמת המרכז הישראלי להוראת המדעים וטכנולגיה ע"ש עמוס דה שליט ומשרד החינוך.

גיליון 43: חינוך הטרוגני בלימודי מדע וטכנולוגיה

גיליון מספר 43 של כתב העת אאוריקה מוקדש לנושא חינוך הטרוגני, המציב בפני מערכת החינוך אתגרים חינוכיים, חברתיים וערכיים, ליצירת תהליכי הוראה-למידה הנותנים מענה לשונויות של לומדים. בגיליון מאמרים וכתבות המאירים היבטים שונים של החינוך ההטרוגני – פסיכולוגיים, חברתיים, פיזיולוגיים ופדגוגיים. אנו מאחלות לכולכם קריאה מהנה!

מאי 2020

מתוך "פתח דבר"

 

פתח דבר         פתח דבר – בפורמט המונגש

 

עם הגיליון       עם הגיליון – בפורמט המונגש

 

לצפייה תקינה בקבצים, דרוש Acrobat Reader מגירסה 6 ומעלה.

לשדרוג גירסה לחץ כאן

מאמרים

שונויות בין לומדים - הזדמנות להעצמת היחיד והקבוצה

מאת: ד"ר מירי דרסלר וליאורה סלע

מאמר זה דן במושג שונויות ובביטויו בגישות חינוכיות שונות. במאמר מושם דגש על השינוי שחל בתפיסת החינוך ההטרוגני – משונות בין לומדים לשונויות בין לומדים – ועל האתגרים שהתפיסה החדשה של החינוך ההטרוגני מציבה בפני מערכת החינוך.

למאמר בפורמט מעוצב

בפורמט המונגש

חנוך לנער ולנערה על פי דרכם - תובנות מחקר המוח להוראה בכיתה הטרוגנית

מאת: ד"ר נועה אלבלדה

מאמר זה מציג תחום מחקר בין תחומי חדש שנקרא ״נוירו-חינוך״ או ״מוח תודעה וחינוך״ ואת התרומה של ממצאים מחקר המוח לעיצוב תהליכי הוראה-למידה, בדגש על הכיתה ההטרוגנית ועל למידה מותאמת אישית.

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

מודל הוליסטי רב-ערוצי - כלי עזר למורה במתן מענה למגוון הלומדים

מאת: ד"ר אורנית ספקטור-לוי, אושרה אלוני, יפה גונדה קרן וד"ר מרב יפרח

מאמר זה מציג מודל הוליטי רב-ערוצי כבסיס פדגוגי להוראה בכיתה ההטרוגנית המשלבת. המודל מיישם את תפיסת החינוך המכיל ומכוון את המורה לתת מענה כוללני לתלמידים, תוך התייחסות לארבעה ממדים של הפרט – קוגניטיבי, חברתי, רגשי, חושי-תנועתי – הנותנים מענה לשלושה צרכים בסיסיים של התלמידים: שייכות, יכולת ואוטונומיה. במאמר מוצגים עקרונות המודל וכן דוגמא ליישומו בשיעור בנושא צמצום הפסולת בסביבה.

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

החושים שבאמצעותם חווים את התנועה - בשירות העוררות המוחית, הקשב והריכוז - בהוראה ובלמידה

מאת: רמי כץ

מציג את החשיבות של שילוב תנועה בתוך הכיתה להרגעת חסך תנועתי אצל הילדים, ליצירת חוויה מהנה של למידה ולהפעלה של תפקודים נוספים, כמו קשב וריכוז, החיוניים להתרחשות קליטה ולמידה אצל התלמידים. כל זאת באמצעות פעולות המעוררות את החושים שבאמצעותם אנו חווים את התנועה – החוש הוסטיבולרי והחוש הפרופריוצפטיבי.

למאמר בפורמט מעוצב  

בפורמט המונגש

כתבות

מענה למגוון ביולוגי, אנושי וחינוכי בספארי ברמת גן

מאת: ניב נודלמן, מיכל טופז, יוני קונר

כתבה זו דנה בפוטנציאל של הספארי ברמת גן כסביבת למידה חוץ כיתתית, הנותנת מענה לצרכים והעדפות מגוונות של לומדים. בכתבה מוצגים העקרונות החינוכיים שמנחים את הפעילויות החנוכיות, בדגש על מפגש ישיר עם תופעות טבע, פיתוח מיומנויות מסדר גבוה וביצוע תהליכים של חקר מדעי ופתרון בעיות, בדרכים חקרניות וחווייתיות.

לכתבה פורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

מתן מענה ייחודי בהקשר ההטרוגני לתלמידים מחוננים ומצטיינים בשיעורי המדע והטכנולוגיה

מאת: שרה גולן ומיה מירב

כתבה זו עוסקת בפוטנציאל של שיעורי המדע והטכנולוגיה ליצירת תהליכי הוראה מאתגרים עבור תלמידים בעלי יכולת קוגניטיבית גבוהה – מחוננים ומצטיינים. בכתבה מוצגים המאפיינים של תלמידים אלה ומוצעות דרכים למתן מענה מותאם לצורכיהם, בדגש על שילוב שאלות העשרה מאתגרות (על פי ממד העומק וממד המורכבות) ומתן בחירה.

לכתבה בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

מרחב חדשני ופורץ דרך בבית הספר ניר בקרית אונו

מאת: מרב רוטרי-סבן 

כתבה זו מציגה את המרחב "יוצרים עתיד" – מרחב למידה חדש ופורץ דרך שהוקם בבית ספר ניר שבקרית אונו. המרחב הוא דוגמה לסביבת למידה רב תחומית ורב גונית המותאמת לחינוך ההטרוגני. הכתבה סוקרת את המרחב הפיזי ואת מודל ההוראה ומציגה דוגמאות לנושאי לימוד במדע וטכנולוגיה המיושמים במרחב.

לכתבה בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

גם בית - גם בית ספר חינוך הטרוגני בבית הספר היסודי 'א.ד.ם וסביבה' בגעש

עורכות: ד"ר מירי דרסלר וליאורה סלע

מציגה את התפיסה החינוכית " גם בית – גם בית ספר", השואפת ליישם פדגוגיה הוליסטית וייחודית בכיתות לימוד תלת-גיליות, בשילוב עבודה במישור הטיפולי, רִגשי, חברתי וערכי. בכתבה מוצגים עקרונות התפיסה שהתגבשה במסגרת המעבדה להטרוגניות של משרד החינוך שמהווה רובד נוסף לייחודיות המוכרת של בית הספר השואפת לקידום למידה משמעותית בכיתות תלת גיליות.

לכתבה בפורמט מעוצב  

בפורמט המונגש

התחבר

×