תנועה בלמידה
כרטיסיות תנועה
כרטיסיות תנועה:
לפניכם כרטיסיות ייחודיות עם תרגילים, אותם מומלץ לשלב במהלך השיעורים כדי לאפשר לתלמידים ולתלמידות תנועה ושחרור של שרירי הגוף.
להורדת הכרטיסיות:
ספטמבר 2019, תש"ף
לומדים באמצעות תנועה
מבוא לדגמי הוראה
מבוא לדגמי הוראה – תנועה לשם הלמידה
ילדים בונים משמעויות מתוך פעילויות שהם מבצעים, כגון תנועה, משחק, תצפיות ועוד. למידת מדע וטכנולוגיה כוללת הבנייה של מושגים מופשטים רבים שללמידתם דרושה המחשה. אחת הדרכים היא למידה באמצעות תנועה של הגוף. פעילויות שמזמנות למידה באמצעות הנעת הגוף הם לדוגמה ציור מבנים ותהליכים על גבי משטחים גדולים (כגון: רצפה, קירות), בניית דגמים אנושיים ומשחקים.
מבנה פרח
לומדים באמצעות תנועה – מבנה פרח
כיתה: ג
מטרה כללית: התלמידים יזהו את אברי הצמח ואת ארגונם בצמח- שורש גבעול, עלה, פרח, פרי, זרע- ויכירו את מבנה הפרח (עלי כותרת, עלי גביע, עלי ואבקנים)
מרחב לימודי: חצר בית הספר (רצוי מקום מרוצף או משטח בטון).
עזרים: גירים צבעוניים, אמצעי המחשה להכרת מבנה הפרח (כגון: איור סכמטי, מפה, דגם).
סוג התנועה: תנועות מוטוריות גדולות, כיפוף הגוף ויישורו, דילוגים.
מבנה גוף האדם
לומדים באמצעות תנועה – מבנה גוף האדם
כיתה: ד
מטרה: התלמידים יכירו מערכות ואברים בגוף ורמות הארגון בו (מדרג): איבר, מערכת, גוף.
מרחב לימודי: חצר בית הספר (רצוי מקום מרוצף או משטח בטון) והכיתה.
עזרים: גירים צבעוניים, אמצעים להמחשת המבנה הפנימי של גוף האדם (כגון: איור סכמטי של המבנה הפנימי של גוף האדם, אטלס גוף האדם, מפה של גוף האדם, דגם של גוף האדם – בובת טורסו, סרטונים, אנימציות מתוקשבות).
סוג התנועה: תנועות מוטוריות גדולות, כיפוף הגוף ויישורו.
מבנה של חרק
לומדים באמצעות תנועה מבנה של חרק
כיתה: ד
מטרה: התלמידים יתארו את המאפיינים של החרקים (חסרי חוליות) ואת מבנה הגוף של החרק: סוגי איברים ומארגונם בגוף.
מרחב לימודי: חצר בית הספר (רצוי מקום מרוצף) וכן מקום שבו ניתן למצוא חרקים.
עזרים: גירים צבעוניים, מפה או איור סכמטי של חרקים, מגדלת, מכחול
סוג התנועה: תנועות מוטוריות גדולות, כיפוף הגוף ויישורו.
תנועות מחזוריות אסטרונומיות
לומדים באמצעות תנועה תנועות מחזוריות אסטרונומיות
כיתה: ג, ה
מטרה: התלמידים יסבירו תופעות מחזוריות בכדור הארץ: תנועת כדור הארץ סביב צירו (יממה), תנועת ההקפה של הירח סביב כדור הארץ (חודש) ותנועת ההקפה של כדור הארץ סביב השמש (שנה)
מרחב לימודי: כיתה או חצר בית הספר
עזרים: גונג (תוף), גיר, כתרים: כתר לשמש, כתר לירח, כתרים לכדור הארץ.
סוג התנועה: תנועות סיבוביות
משחקית על תזונה נבונה
לומדים באמצעות תנועה משחקית על תזונה נבונה
כיתה: ה
מטרה: התלמידים יתאימו מזונות לקבוצות המזון המתאימות: ירקות ופירות, דגנים, מזונות עשירים בחלבונים ומזונות עשירים בשומנים . יבנו תפריט מגוון ומאוזן: מגוון- קבוצות מזון שונות, כמויות מתאימות (מאוזן) ומים.
מרחב לימודי: חצר בית הספר
עזרים: גונג (תוף), גיר, שלט לכל קבוצת מזון כמספר קבוצות התלמידים, 20 כרטיסי מזונות בגודל של חצי A4 (מזון אחד בכל כרטיס – תמונה או כיתוב ) או יותר לפי מספר הקבוצות במידת הצורך אפשר להכין שני סטים של 20 כרטיסים. מומלץ לעשות לכרטיסים למינציה על מנת לעשות בהם שימושים חוזרים.
סוג התנועה: ריצה, תנועות גדולות
משחקים לשם הלמידה
מבוא - משחק לשם הלמידה
מבוא – משחק לשם הלמידה
במבוא זה נעסוק בשאלות:
מהו משחק? מהו משחק לימודי? מהם יתרונות המשחק הלימודי בלימודי מדע וטכנולוגיה.
איקס מיקס דריקס - פתרון שאלות
איקס מיקס דריקס – פתרון שאלות:
המשחק המוצג הוא גרסה של המשחק המוכר "איקס מיקס דריקס" שעבר הסבה ממשחק זוגי למשחק קבוצתי, בו הקבוצות מתחרות זו בזו במתן תשובות נכונות לשאלות, כאשר המדד להצלחה הוא סימון ארבעה סימנים ברצף (אופקי, מאוזן או אלכסון) – סימן אחד לכל תשובה נכונה. מכיוון שמדובר בתחרות קבוצתית מומלץ לאתגר את הקבוצה בשאלות שאין עליהן תשובה מידית ואשר מצריכות יישום ידע ושימוש במיומנויות חשיבה מסדר גבוה. ציוד טושים מחיקים בצבעים שונים כמספר הקבוצות, לוח/טבלת משחק (ראו להלן), גונג, שעון.
דומינו - שיוך - התאמה - השלמה
דומינו – שיוך – התאמה – השלמה
המשחק זה הוא גרסה של משחק הדומינו. במהותו מדובר על משחק התאמה בו על המשתתפים להתאים צד האחד של קלף חצוי לקלף המתאים שעל שולחן המשחק. במשחק המקורי ההתאמה היא בין מספרים המיוצגים בנקודות (2-3; 5-2; 1-5 וכן הלאה). המשחק מסתיים כאשר לאחד השחקנים לא נותרו קלפים.
מרוץ שליחים - ריבוי רעיונות
מרוץ שליחים – ריבוי רעיונות
המשחק מרוץ שליחים ללוח בין קבוצות לביצוע משימה המושתתת על תרומת היחיד/ה לניצחון הקבוצה. הקבוצה המנצחת היא זו שסך התשובות הנכונות של חברי הקבוצה הוא הגדול ביותר עם סיומו של המשחק. הנחת היסוד בבסיס משחק זה, שהתוצר הקבוצתי עולה בערכו על תוצר של יחיד/ה. הקבוצה לא תנצח ללא שיתוף פעולה של הקבוצה. ציוד: טושים מחיקים בצבעים שונים לכתיבה על הלוח כמספר הקבוצות, גיר.
קופסאות בריחה
מלח
קופסת הבריחה נוצרה בהשראת מתודה של "חדרי הבריחה" והיא נועדה לספק לתלמידים אווירה של למידה מאתגרת וחווייתית בגישה משחקית. הרעיון המרכזי של קופסת הבריחה הוא פתרון חידות שמוביל לפענוח קוד לפתיחת מנעול של קופסה. בתוך הקופסה יש חידה נוספת שעל התלמידים לפצח ופתרונה מוביל לפענוח הקוד של הקופסה הבאה וכן הלאה.
אפשר לשחק בקופסה אחת בלבד או בקופסאות אחדות הנמצאות זו בתוך זו ומתגלות בהדרגה עם פענוח קוד הפתיחה של כל קופסה. חשוב להשתמש בקופסאות נגישות כמו קופסאות נעליים, ארגזים שיועדו לאשפה וקרטונים מסוגים שונים. גם במנעולים ניתן להתנהג בגמישות. כדי לאפשר סגירה במנעול ניתן לייצר ציר קופסה בדבק נייר ולייצר לולאות למנעול באמצעות אזיקונים.
מתאים לכיתות ה'
תש"ף, 2019
שלד ושרירים
שלד ושרירים בגישת המישחוק:
קופסת הבריחה נוצרה בהשראת מתודה של "חדרי הבריחה" והיא נועדה לספק לתלמידים אווירה של למידה מאתגרת וחווייתית בגישה משחקית. הרעיון המרכזי של קופסת הבריחה הוא פתרון חידות שמוביל לפענוח קוד לפתיחת מנעול של קופסה. בתוך הקופסה יש חידה נוספת שעל התלמידים לפצח ופתרונה מוביל לפענוח הקוד של הקופסה הבאה וכן הלאה.
אפשר לשחק בקופסה אחת בלבד או בקופסאות אחדות הנמצאות זו בתוך זו ומתגלות בהדרגה עם פענוח קוד הפתיחה של כל קופסה.
– קופסת בריחה – שלד ושרירים
אוקטובר 2018, תשע"ט
קיץ בטוח
מתכוננים לקיץ בטוח ובריא:
יחד עם ההזדמנויות המהנות שמזמנת לנו עונת הקיץ (רחצה בים ובבריכה), טיולים ובילויים, אורבות לנו גם כמה סכנות בפתח.
מה צריך לדעת עליהן? ממה חשוב להימנע וכיצד נשמור על עצמנו לאורך כל העונה החמה כדי שנהנה מהקיץ בבטחה?
על כך נוכל לקבל תשובות באמצעות פיענוח קוד המנעולים שבסדרת קופסאות הבריחה "מתכוננים לקיץ בטוח ובריא".
הסדרה כוללת שלוש קופסאות בריחה:
– קופסת בריחה – חכמים בשמש
– קופסת בריחה – נזהרים מבעלי חיים ארסיים
– קופסת בריחה – שותים לרוויה
דגמי ההוראה לקופסאות הבריחה פותחו על ידי מרכז למדע בשיתוף עם המדריכות הארציות.
יוני 2018, תשע"ח