המאור הגדול והמאור הקטן

ttlpg3

הילדים יכולים לשער מיהם המאורות – הגדול והקטן. למה הכוונה ב"גדול" ו"קטן" – האם לגודל פיזי או לכמות האור (או שניהם)?
א. מהו, לדעתכם, המאור הגדול בממשלת היום? ומדוע הוא נקרא גדול?
ב. מהו, לדעתכם, המאור הקטון בממשלת הלילה? ומדוע הוא נקרא קטון?
ג. ציירו את המאור הגדול ואת המאור הקטן.

הצעה לתצפית: גודלם של השמש ושל הירח
בשעות הערב, סמוך לשעת השקיעה, נוכל להבחין בשני המאורות שמתוארים בספר בראשית – השמש והירח.
השמש שוקעת בכיוון צפון-מערב; ובאותה השעה הירח זורח. באור היום הירח נראה בהיר מאוד.

התצפית
א. בחרו לכם יום נוח לתצפית, יום שאינו מעונן, בימי אמצע החודש העברי, כאשר הירח במילואו.
ב. צפו בשמש השוקעת (זהירות! התבוננו בה רק בזמן קצר ורק סמוך לשעת השקיעה) והתבוננו גם בירח. את הירח המלא תוכלו לראות בכיוון מזרח.
ג. ציירו את השמים כפי שאתם רואים אותם. שימו לב: ציירו את השמש ואת הירח בגודל שאתם רואים אותם.

1. האם יש הבדל בגודלם של השמש והירח, כפי שאתם רואים אותם?
2. מה, לדעתכם, גדול יותר – השמש או הירח?

זהו איור הממחיש את גודלם היחסי של השמש, הירח וכדור הארץ.
זהו איור הממחיש את גודלם היחסי של השמש, הירח וכדור הארץ.

כאשר אנו מתבוננים בשמש ובירח מכדור-הארץ, הם נראים לנו לפעמים דומים מאוד בגודלם. אך, למעשה, השמש היא ענקית: היא גדולה בערך פי 400 מהירח!!!

3. מדוע, לדעתכם, השמש והירח נראים דומים בגודלם, על אף שהשמש גדולה בהרבה?

כך גם השמש והירח. השמש נמצאת במרחק עצום מאתנו – מרחק של 150 מיליון קילומטר; ואילו הירח רחוק מאתנו "רק" כ- 385 אלף קילומטר. כלומר, השמש רחוקה מכדור-הארץ בערך פי 400 ממרחקו של הירח מכדור-הארץ. מסיבה זו השמש והירח נראים לעינינו בגודל דומה, על אף שהשמש גדולה בהרבה מהירח.

על פי חז"ל, נבראו שני המאורות בגודל שווה ובאיכות אור זהה, אולם בגלל אי שביעות הרצון של הירח – משום "שאין שני מלכים משמשין בכתר אחד" – אמר לו אלוהים: "לכי (הלבנה) מעטי את עצמך". לכן הירח קטן ואורו נחלש.

ניסוי: גודל ומרחק

briat-page-3_10א. קחו שני כדורים בגדלים שונים – כדור קטן (כמו כדור טניס) וכדור גדול יותר (כמו כדורגל).
ב. צאו לחצר – למגרש הכדורגל או לשטח פתוח אחר.
ג. בקשו משני ילדים לאחוז כל אחד בכדור ולעמוד מול שאר הילדים.
ד. הילד שאוחז בכדור הגדול יותר יתחיל לצעוד לאחור, ולהתרחק מהילדים האחרים.
ה. בקשו מהילדים להודיע כאשר שני הכדורים נראים באותו הגודל. בנקודה זו יעצור הילד.
ו. דונו עם הילדים: מה קרה? האם הכדור נהיה "קטן יותר"? מדוע?
ז. בקשו מהם להביא דוגמאות נוספות לדברים רחוקים שנראים קטנים יותר: ציפור או אווירון בשמים, סירה מתרחקת, אנשים רחוקים שנראים זעירים ועוד.


עוד פעילויות על גודל ומרחק:

– באתר האקספלורטוריום

צייר: מ.דלטני
צייר: מ.דלטני

התבוננו בציור הבא:
1. מבין האנשים המצוירים, אילו אנשים רחוקים יותר לדעתכם, אילו אנשים קרובים יותר? מדוע אתם חושבים כך?
2. מדוע לדעתכם צייר האמן את הציור כך?
ציור של עצמים רחוקים כאילו הם קטנים יותר ושל עצמים קרובים כאילו הם גדולים יותר, נותן תחושה של עומק ומרחק לתמונה.שיטת ציור זו נקראת ציור בפרספקטיבה.
3. מנסו גם אתם לצייר ציור בפרספקטיבה.

 

briat2_09briat2_08briat2_07

sub-zman-more

התחבר

×