דברי רקע - מהות הטכנולוגיה
מהות הטכנולוגיה
מצגת: בראשית הייתה טכנולוגיה
להורדת הקובץהוראת הטכנולוגיה
דגם הוראה - האם קן של ציפור הוא טכנולוגיה?
האם קן של ציפור הוא טכנולוגיה?
יחידת ההוראה "האם קן של ציפור הוא טכנולוגיה?" מטפלת בתפיסה חלופית רווחת הרואה במבנים שבנו בעלי חיים טכנולוגיה.
היחידה מתאימה להוראה בכיתה ו'
דגם הוראה - מהי טכנולוגיה?
מהי טכנולוגיה?
מטרת הסדנה: לאתר ולערער תפיסות חלופיות ביחס למושג טכנולוגיה במטרה להבנות אתהתפיסה הרחבה של המושג טכנולוגיה.
להורדת הקובץ להורדת הקובץ בשפה הערביתדגם הוראה - סיפורו של סכום
מיומנויות תיכון - ארגז כלים
לפניכם ארגז כלים למורה ולתלמיד המיועד להוראה מפורשת של מיומנויות החשיבה בתהליך פתרון הבעיות הטכנולוגי.
דברי רקע
הוראה מפורשת של מיומנויות תיכון
תשע"ה, 2015
למורה: הוראה מפורשת של תהליך התיכון
להורדת הקובץ למורהכרזה: מילות שאלה לחשיבה מדעית ולחשיבה טכנולוגית
משימות בדגש על מיומנויות – כיתות ה-ו:
משימה: הגדרת הבעיה דרישות ואילוצים
משימה: העלאת רעיונות ובחירת רעיון מתאים
משימה: תכנון ובניית המוצר
פעילות תכן הנדסי לתלמידים – מעודכנת לשנת לימודים תשפ"ד:
משימה 1 הגדרת הבעיה דרישות ואילוצים – קישור
משימה 2 העלאת רעיונות ובחירת רעיון מתאים – קישור
משימה 3 תכנון ובניית המוצר – קישור
ייצוג מידע והצגתו
מצגת: ייצוג מידע והצגתו
להורדת הקובץמצגת: ייצוג מידע והצגתו באמצעות פוסטר
להורדת הקובץקובץ: רשימת תיוג להערכת ייצוג מידע בפוסטר
להורדת הקובץחשיבה יצירתית המצאתית
חשיבה יצירתית המצאתית
מצגת – מבוא ועקרונות החשיבה ההמצאתית השיטתית
תכסיס האיחוד
דגם ההוראה תכסיס החשיבה "איחוד" בסדרה "פיתוח חשיבה יצירתית בטכנולוגיה" הוא כלי פדגוגי למורה ולתלמידים לפיתוח חשיבה המצאתית בהקשר לפתרון בעיות טכנולוגיות. הפעילויות נבנו על פי המודלים לפיתוח חשיבה המצאתית שיטתית שפותחו בישראל (ראו פירוט בדברי רקע).
דגם ההוראה מתאים לתלמידי כיתות ה'-ו', אך ניתן להתאים אותו גם לתלמידים צעירים יותר.
היקף השעות הנדרש לביצוע הפעילות הוא כ-4 שעות.
תכסיס ההכפלה
דגם ההוראה תכסיס החשיבה "הכפלה" בסדרה "פיתוח חשיבה יצירתית בטכנולוגיה" הוא כלי פדגוגי למורה ולתלמידים לפיתוח חשיבה המצאתית בהקשר לפתרון בעיות טכנולוגיות. הפעילויות נבנו על פי המודלים לפיתוח חשיבה המצאתית שיטתית שפותחו בישראל.
דגם ההוראה מתאים לתלמידי כיתות ה'-ו', אך ניתן להשתמש בתכסיס החשיבה "הכפלה" גם –לתלמידים צעירים יותר.
היקף השעות הנדרש לביצוע הפעילות הוא כ-4 שעות.
תכסיס ההחסרה
דגם ההוראה "תכסיס החשיבה – החסרה" בסדרה "פיתוח חשיבה יצירתית בטכנולוגיה" הוא כלי פדגוגי למורה לפיתוח חשיבה המצאתית בהקשר לפתרון בעיות טכנולוגיות.
דגם ההוראה מתאים לתלמידי כיתות ה'-ו', אך ניתן להשתמש בתכסיס החשיבה "החסרה" גם עם תלמידים צעירים יותר.
היקף השעות הנדרש לביצוע הפעילות הוא כ-4 שעות.
תכסיס החלוקה
דגם ההוראה "תכסיס החשיבה – חלוקה" בסדרה "פיתוח חשיבה יצירתית בטכנולוגיה" הוא כלי פדגוגי למורה לפיתוח חשיבה המצאתית בהקשר לפתרון בעיות טכנולוגיות.
דגם ההוראה מתאים לתלמידי כיתות ה'-ו', אך ניתן להשתמש בתכסיס החשיבה "חלוקה" גם עם תלמידים צעירים יותר.
היקף השעות הנדרש לביצוע הפעילות הוא כ-4 שעות.
משימות אוריינות טכנולוגית
לפניכם 3 משימות אוריינות טכנולוגית לכיתות ד-ו:
מאופני סוס עץ ועד לאופני מרוץ
מאופני סוס עץ ועד לאופני מרוץ
שכלול מוצרים כמענה לצרכים משתנים הוא אחד מאבני היסוד של הטכנולוגיה. הבנה זו היא תשתית בסיסית של אוריינות טכנולוגית. המשימה מתמקדת בהמצאה של האופניים ובשכלולם במרוצתהדורותובחשיבותהרכיבה עלאופניםהןמבחינהבריאותיתוהןמבחינהסביבתיתבימינו.שילוב בהוראה: מוצע לשלב את המשימה בתכנית הוראה בנושא מהות הטכנולוגיה.
המשימה מומלצת לכיתה: ד.
משתמשים במתכות
משתמשים במתכות
המשימה עוסקת בעיקרון הטכנולוגי של התאמת תכונות החומר למוצר ובודקת עמדות של תלמידים כלפי היגדים העוסקים בשיקולים לצריכת מתכות/מוצרי מתכת בימינו.
מוצע לשלב את המשימה בתכנית הוראה בנושא גופים, חומרים ותכונותיהם והשימושים בהם בהקשר למתכות, לאחרשלמדו על סוגי מתכות ומאפייניהן תוךשילוב מושגים מתחום התוכן טכנולוגיה: צורך, בעיה, אפיון דרישות מהמוצר, פתרונות, והשפעה על החברה והסביבה. כמו כן, ניתן לשלב את המשימה בהקשר לתהליך התיכון.
המשימה מומלצת לכיתה: ה.
כיצד הפך גליל נייר למסכת?
כיצד הפך גליל נייר למסכת?
הרקע למשימה:
שכלול מוצרים כמענה לצרכים משתנים הוא אחד מאבני היסוד של הטכנולוגיה.
הבנה זו היא תשתית בסיסית של אוריינות טכנולוגית.
המשימה מתמקדת בהמצאת המסכת בעקבות הצורך להאזין לקולות הגוף ובשכלולו במרוצת הדורות.
שילוב בהוראה: מוצע לשלב את המשימה בתכנית הוראה בנושא בריאות ומערכת הנשימה.
המשימה מומלצת לכיתה: ו.
להורדת הגרסה העברית להורדת הגרסה הערביתדגמי הוראה
כתה ג: (1) מבדים למוצרים, (2) מסכה על מקל
מבדים למוצרים
דגם ההוראה "מבדים למוצרים מכינים מוצר מבד" מציע מודל להוראה מפורשת של תהליך פתרון בעיות בטכנולוגיה (תהליך התיכון) בהקשר לחומר הגלם בד. בדגם הוראה מוצגת ללומדים בעיה אשר פתרונה מזמן תכנון והכנה של מוצר מבד.
להורדת המדריך למורה להורדת הקובץ לתלמיד/המסכה על מקל
דגם ההוראה "בונים מוצר חשמלי מסכה על מקל לתיאטרון מסכות" מציע מודל להוראה מפורשת של תהליך פתרון בעיות בטכנולוגיה (תהליך התיכון) בהקשר למעגל החשמלי. בדגם ההוראה מוצגת ללומדים בעיה אשר פתרונה מזמן תכנון ובנייה של מסכה חשמלית המוחזקת באמצעות מקל.
להורדת המדריך למורה להורדת הקובץ לתלמיד/הכתה ד: גינה מזמינה
גינה מזמינה
דגם ההוראה גינה מזמינה לציפורים מציע מודל להוראה מפורשת של תהליך פתרון בעיות בטכנולוגיה (תהליך התיכון) בהקשר לשמירת מגוון מיני הציפורים. בדגם הוראה זה מוצגת ללומדים בעיה אשר פתרונה מזמן תכנון ובנייה של מוצרים שעונים על הצורך להעשיר את מגוון מיני הציפורים בחצר בית הספר באמצעות הקמת גינה "מזמינה" לציפורים.
להורדת המדריך למורה להורדת הקובץ לתלמיד/הכתה ה: (1) פחית שתיה, (2) מסיבה מנייר
פחית שתיה שכלול מוצר
דגם ההוראה מציע מודל להוראה מפורשת של תהליך פתרון בעיות – בטכנולוגיה (תהליך התיכון) בהקשר לשכלול מוצר קיים פחית שתייה. תהליך שכלול של מוצרים – מבטא התפתחות טכנולוגית שהכוח המניע שלה הוא הצורך הבלתי פוסק של האדם להרחיב את יכולותיו ולמצוא פתרונות לחסרונות של אמצעים הטכנולוגיים שבהם הוא משתמש (יותר מהר, יותר חזק, יותר רחוק וכן הלאה). בדגם הוראה מוצגים ללומדים חסרונות של מוצר קיים, אשר מתן מענה להם מזמן תכנון ובנייה של פתרונות לשכלול המוצר הקיים.
להורדת המדריך למורה להורדת הקובץ לתלמיד/המסיבה מנייר
דגם ההוראה מחומר גלם למוצר" מציע מודל להוראה מפורשת של תהליך פתרון בעיות בטכנולוגיה (תהליך התיכון) בהקשר לחומר הגלם נייר. בדגם הוראה מוצגת ללומדים בעיה מתחום החינוך לקיימות, אשר פתרונה מזמן תכנון ובנייה של מוצרים מנייר למסיבת כיתה.
להורדת המדריך למורה להורדת הקובץ לתלמיד/הכתה ו: ביומימיקרי - לך אל העכביש
מים להשקיה פתרון מן הטבע – בהשראת קורי העכביש
בדגם ההוראה "מים להשקיה פתרון מן הטבע בהשראת קורי העכביש" מוצע מודל להוראה מפורשת של תהליך פתרון בעיות בטכנולוגיה (תהליך התיכון) בהשראת פתרונות מהטבע (ביו-מימיקרי). פתרון הבעיות משלב חקר מדעי שממצאיו עתידים לשרת את הפתרון הטכנולוגי. בדגם הוראה מוצגת ללומדים תופעת הטבע של הצטברות טיפות מים על גבי קורי עכביש שמשמשת כהשראה לתכנון ובנייה של פתרון טכנולוגי לאיסוף מים מי טל להשקיה.
להורדת המדריך למורה להורדת הקובץ לתלמיד/החדש!! מייקרי
מכינים מוצר משוקולד
יחידת הלימוד "מחומרים למוצר – מכינים מוצר משוקולד" כוללת התנסות מעשית בהכנת מוצר משוקולד כאסטרטגיה ללימוד שיטות של עיבוד חומרים. נקודת המוצא היא היכרות והתנסות בשיטות עיבוד של שוקולד ויישומן בתכנון ובהכנה של מוצר משוקולד.
היחידה מזמנת יישום של העיקרון המדעי "העברה ממצב צבירה מוצק למצב צבירה נוזל (וההיפך) באמצעות שינויי טמפרטורה" בשיטות עיבוד שונות, בהן משתמשים להכנת מוצרים משוקולד.
מתאים לכיתות ד' – ו'
להורדת הדגםמחומרים למוצרים - בצק משחק
סדרת הפעילויות "מחומרים למוצר – בצק משחק" כוללת התנסות מעשית בהכנת בצק משחק כאמצעי ללימוד מיומנויות של תהליך התיכון. נקודת המוצא היא הכנת בצק משחק על פי מתכון מוכן (ללא חשיבה תכנונית) ושיפורו תוך כדי הגדרת הצורך והדרישות מהמוצר באמצעות תהליכי חשיבה רפלקטיביים ומטה-קוגניטיביים.
הפעילויות עוסקות באפיון הבצק על פי תכונותיו ובשיפור תכונות הבצק על פי הצורך והדרישות מהמוצר וכן בתכנון ויצירה של מוצר משופר מהבצק. הפעילויות מזמנות שימוש במיומנויות חשיבה מסדר גבוה כמו איתור מידע ברשת והערכתו, השוואה, הסקת מסקנות,וכן מיומנויות של תהליך התיכון כגון: העלאת רעיונות, התאמת תכונות החומר לדרישות מהמוצר, תכנון מוצר ושיפורו.היחידה כוללת את הפעילויות הבאות:פעילות 1: מכינים בצק משחקפעילות 2: מכינים מוצר מבצק המשחק
מתאים לכיתות ג' – ד'
להורדת הדגםמפירוק להבנה וליצירה
היחידה "מפירוק להבנה וליצירה" כוללת התנסות מעשית (פירוק והרכבה) וקוגניטיבית (אפיון וארגון רכיבים, יחסים בין השלם לחלקיו ותכנון). מטרת הפעילות לערוך הכרות עם העולם הטכנולוגי הנסתר מעינינו באמצעות פירוק מוצרים טכנולוגיים, הכנת יצירה אמנותית מרכיבי המוצר שפורק (קומפוזיציה) ובנית מוצר מאחד הרכיבים. הפעילות משלבת חשיבה יצירתית, חשיבה מטה קוגניטיבית ותפקודי חשיבה גבוהים כגון אנליזה וסינתזה. הפעילות נותנת ביטוי לערכים סביבתיים בכך שהיא מזמנת שימוש חוזר ויצירתי במוצרים שהשימוש בהם הסתיים.היחידה כוללת שתי פעילויות: 1. פעילות 1: ממוצר ליצירה2. פעילות 2: מרכיב למוצר
מתאים לכיתות ד'-ה'
להורדת הדגםמכונת רוב גולדברג
יחידת הלימוד "מכונת רוב גולדברג" בסדרה "יחידות לימוד לגמישות פדגוגית" היא כלי פדגוגי למורה ולתלמידים להבניה של מיומנות פתרון בעיות בנושא המרכזי אנרגיה. באמצעות הפעילויות התלמידים מיישמים ידע מדעי בנושא סוגי אנרגיה, המרות ומעברי אנרגיה וחשיבה יצירתית בפתרון בעיות טכנולוגית באמצעות בניית מכונת רוב גולדברג.
יחידת הלימוד מתאימה לתלמידי כיתות ו ומומלץ להשתמש בה לפיתוח למידה סקרנית ומעמיקה בהתאם לתפיסה המוצגת בראייה המחודשת של תכנית הלימודים "לימודי מדע וטכנולוגיה לבית הספר היסודי (תשע"ח). היקף השעות הנדרש ללימוד היחידה הוא כ-8 שעות.
מתאים לכיתות ו'
להורדת הדגםהנדסה הפוכה - Reverse Engineering
מידעון בנושא מנגנונים
מנגון הוא תת-מערכת בסיסית ביותר, המבצע פעולה (תהליך) הקשורה בקבלת הפלט של המערכת. הרכיבים שהמנגנון בנוי מהם אינם ניתנים לפירוק נוסף. לפניכם מידעון בנושא "מנגנונים".
להורדת הקובץכיתה ג: (1) פנס כיס; (2) מטריה
פנס כיס
דגם ההוראה מפגשים עם פנס המעגל החשמלי בסדרה – הפדגוגיה של הטכנולוגיה מדגים שימוש בגישת ההנדסה ההפוכה לניתוח מוצרים מחיי היום יום במטרה לזהות את רכיביהם, החומרים מהם הם עשויים ואת התאמת המבנה (חומר וצורה) לתפקוד הרכיבים. דגם ההוראה עוסק במוצר "פנס" אך הוא בר העברה לניתוח מוצרים אחרים שפעולתם מבוססת על מעגל חשמלי.
להורדת הקובץמטריה
דגם ההוראה "סיפורה של המטריה" בסדרה "הפדגוגיה של הטכנולוגיה" מדגים שימוש בגישת "ההנדסה ההפוכה" כמודל פדגוגי להבניית עקרונות טכנולוגיים הגלומים במוצר טכנולוגי. שיטת ההנדסה ההפוכה נשענת על ניתוח מוצרים מחיי היום יום במטרה לזהות את רכיביהם ואת תפקודם.שימו לב: דגם ההוראה פותח על פי עקרונות פדגוגיים המאפיינים הוראת ילדים צעירים בכיתות א ב. לפיכך, הפעילות מספקת הזדמנויות בתחומים הקוגניטיביים, הלשוניים, החברתיים, הרגשיים והמוטוריים הקשורים ביכולת הלמידה.
להורדת הקובץ לתלמיד/ה להורדת הקובץ למורהכיתה ד: אופניים
דגם ההוראה "סיפורו של מוצר אופניים" בסדרה "הפדגוגיה של הטכנולוגיה" מדגים שימוש בגישת "ההנדסה ההפוכה" הנשענת על ניתוח מוצרים מחיי היום יום במטרה לזהות את רכיביהם ואת תפקודם. מטרת דגם ההוראה לשמש מודל פדגוגי להבניית עקרונות טכנולוגיים ומיומנויות חשיבה מערכתית בהקשר למערכות טכנולוגיות.
להורדת הקובץכיתה ה: עיבוד מתכות
דגם ההוראה מייצרים מוצרים מעבדים חומרים (מעבדים מתכות) בסדרה – הפדגוגיה של הטכנולוגיה מדגים שימוש בגישת ההנדסה ההפוכה לניתוח מוצרים מחיי היום יום במטרה לזהות את רכיביהם, החומרים מהם הם עשויים ואופן יצירתם בשיטות עיבוד שונות. מטרת הדגם לשמש מודל פדגוגי להבניית עקרונות טכנולוגיים ומיומנויות של חשיבה מערכתית בהקשר לשיטות עיבוד חומרים בהן נעשה שימוש בבניית מוצרים טכנולוגים.
להורדת הקובץ להורדת הקובץ בשפה הערביתכיתה ו: קוצץ ירקות
קוצץ ירקות
דגם ההוראה "מפגש עם קוצץ ירקות ידני" בסדרה הפדגוגיה של הטכנולוגיה מדגים שימוש בגישת ההנדסה ההפוכה לניתוח מוצרים מחיי היום יום במטרה לזהות את רכיביהם ואת תפקודם. מטרת הדגם לשמש מודל פדגוגי להבניית עקרונות טכנולוגיים ומיומנויות חשיבה מערכתית בהקשר למערכות טכנולוגיות.
להורדת הקובץ