גיליון 42

אאוריקה הוא כתב עת להוראת מדעים וטכנולוגיה בבית ספר היסודי, הויוצא לאור באופן דיגיטלי ע"י המרכז הארצי למדע והמרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי באוניברסיטת ת"א.

כתב העת יוצא לאור במימון וביוזמת המרכז הישראלי להוראת המדעים וטכנולגיה ע"ש עמוס דה שליט ומשרד החינוך.

גיליון 42: אוריינות בריאותית בלימודי מדע וטכנולוגיה

גיליון מספר 42 של כתב העת אאוריקה מוקדש לנושא אוריינות בריאותית, המהווה חלק בלתי נפרד של החינוך המדעי והטכנולוגי ומרכיב חשוב בתחומי המחקר והפיתוח (מו"פ). זאת מתוך הכרה בתפקידה של מערכת החינוך לקדם את בריאות התלמידים באמצעות פעילויות חינוכיות לפיתוח ידע, התנהגויות, מיומנויות, עמדות וערכים שיובילו לאימוץ רצוני של התנהגויות מקדמות בריאות כדרך חיים, בהווה ובעתיד. הגיליון כולל מאמרים העוסקים בהיבטים שונים של האוריינות הבריאותית – בקשר בינה לבין בריאות וקידום בריאות, בדרכים למדידתה ובביטוייה בתכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה – וכן בגישות פדגוגיות ייחודיות לקידום הרווחה הקוגניטיבית, הרגשית, הגופנית והחברתית של התלמידים. הכתבות בגיליון זה מציגות דוגמאות למיזמים טכנולוגיים וחינוכיים בתחום החינוך לבריאות, המוטמעים במערכת החינוך ובקהילה, ברמה המקומית והארצית.

מתוך "פתח דבר"

 

פתח דבר         פתח דבר – בפורמט המונגש

 

עם הגיליון       עם הגיליון – בפורמט המונגש

 

לצפייה תקינה בקבצים, דרוש Acrobat Reader מגירסה 6 ומעלה.

לשדרוג גירסה לחץ כאן

מאמרים

אוריינות בריאותית - בארץ ובעולם

מאת: פרופ' דיאן לוין-זמיר

מאמר זה עוסק ביסודות של פיתוח המושג אוריינות בריאותית, בקשר שבינו לבין בריאות וקידום הבריאות, בדרכים להערכה ומדידה של המושג, באוריינות בריאותית הקשורה למדיה ובמגמות עכשוויות ליישומו בארץ ובעולם.

למאמר בפורמט מעוצב

בפורמט המונגש

אוריינות בריאותית בראי המדע והטכנולוגיה

מאת: ליאורה סלע

מאמר זה מציג את הקשר שבין אוריינות בריאותית לבין אוריינות מדעית וטכנולוגית ואת התרומה של תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה בחינוך היסודי לפיתוח אוריינות בריאותית וליישומה בחיי היומיום של התלמידים.

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

חינוך לקשיבות (מיינדפולנס) - ללמוד, להתבונן, לאהוב

מאת: ד"ר רינת גרונדמן-שם טוב

מאמר זה עוסק בגישת הקשיבות (Mindfulness) שמשמעותה "הפחתת מתחים באמצעות מודעות קשובה". המאמר כולל סקירה של התפתחות השיטה ודוגמאות של תרגילי קשיבות שניתן ליישמם בתהליכי הוראה-למידה כמו תרגול תשומת לב בנשימה ותרגול של "אכילה מודעת".  

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

תנועה ומשחק בכיתה – בשירות העוררות המוחית, הקשב והריכוז והשקט המוטורי לשיפור הוראה ולמידה

מאת: רמי כץ

מאמר זה מציג את הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית, לפיה שילוב של תנועה, כחלק מהמהלך הלימודי, תורם להשיג הרגעה של החסך התנועתי אצל הילדים, מאפשר חוויה מהנה של למידה ומעורר הפעלה של תפקודים נוספים, החיוניים להתרחשות הקליטה והלמידה אצל התלמידים, באמצעות התחושה הוסטיבולרית.

למאמר בפורמט מעוצב  

בפורמט המונגש

תנועה לשמה ותנועה לשם למידה

מאת: ליאורה סלע

מאמר זה עוסק בחשיבות התנועה ללמידה ולבריאות, בעיקר לנוכח האתגרים ההולכים וגדלים בעשייה החינוכית במאה הנוכחית ולאור התובנות המצטברות לגבי הקשר בין תפקוד המוח ופדגוגיות המזמנות התנסויות סביבתיות מתאימות, כדוגמת תנועה. המאמר מתאר ממצאי מחקרים בנושא ומציג דרכים לשילוב התנועה בשיעורים בכלל ובשעורי המדע והטכנולוגיה, בפרט – תנועה לשמה, תנועה אגבית ותנועה מושכלת.

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

כור ההיתוך החדש: רפואה פורצת דרך בישראל

מאת: גיא גרובס

מאמר זה מציג מגוון של טכנולוגיות רפואיות חדשניות תוצרת ישראל, המתמקדות בהיתוך העולם הפיסי, הדיגיטלי והביולוגי, מטשטשות את הקווים בין העולמות ומשפיעות על תחומי חיים רבים.

למאמר בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

כתבות

מערכת STEP HEAR טכנולוגיה להכוונה קולית לניתוב דרכם של אנשים עם מגבלת ראייה

מאת: רוית קרדי, סיון גלר

כתבה זו מציגה טכנולוגיה חדשנית בשם STEP HEAR המבוססת על הכוונה קולית ומאפשרת לאנשים עם מגבלת ראייה, אנשים עם עיוורון וגם אנשים עם ראייה חלקית הסובלים מניוון מרכז הרשתית, חדות ראייה וכדומה, להתנהל ולהתמצא באופן עצמאי במרחבים ציבוריים.

לכתבה פורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

תזונה ים תיכונית

מאת: כרמית ספרא

כתבה זו מציגה את עקרונות התזונה הים תיכונית המומלצת על ידי משרד הבריאות בישראל. היא מבוססת על מזונות טבעיים בצורתם הקרובה למקור (בעיקר מזונות מעולם הצמחים) בשילוב מתון של מזונות מעולם בעלי החיים.

לכתבה בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

קידום בריאות במערכת החינוך בישראל

מאת: עירית ליבנה, ד"ר עירית חוף נהור, ד"ר נורית בר יוסף, נילי מזור, רונית ויסברג

כתבה זו כוללת מבוא ושתי כתבות משנה: המבוא בריאות וחינוך סוקר את ההשלכות השליליות שיש להתפתחות המדעית והטכנולוגית על בריאות האוכלוסייה בעידן הנוכחי, ומציג את הנושא של אורח חיים בריא כיעד מרכזי של משרד החינוך שמטרתו היא לקדם את בריאות התלמידים במערכת החינוך על כל גווניה.

הכתבה מכללות מקדמות בריאות – קידום בריאות בקמפוס האקדמי בישראל מציגה את המודל של מכללות מקדמות בריאות המשמשות דוגמה לסביבה מקדמת בריאות ומזמנות לסטודנטים ולסגל המכללות תהליכים מובנים של הבניית ידע, עמדות ומיומנויות שיוכלו לשפר את בריאותם ואיכות חייהם.

הכתבה בתי ספר מקדמי בריאות – הלכה ומעשה מציגה את המודל של בתי ספר מקדמי בריאות שפותח על ידי ארגון הבריאות העולמי ומיושם במדינות רבות בעולם וגם בישראל משנת 1992. בכתבה מוצגות דוגמאות של בתי ספר שדורגו כבתי ספר מקדמי בריאות על פי דרוג הכוכבים.

לכתבה בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

בריינפופ בשירות הבריאות

מאת: ד"ר חגית ירדן

כתבה זו מציגה דוגמאות לסרטוני אנימציה שניתן באמצעותם להטמיע אורח חיים בריא בקרב תלמידים צעירים. הסרטונים מאפשרים המחשה והדגמה של תופעות וסוגיות בריאותיות שלהסברן דרוש ידע מדעי. הכתבה כוללת דוגמאות למערכי שיעור המשלבים סרטוני אנימציה בנושאים תזונה נבונה ובריאות השן.

לכתבה בפורמט מעוצב  

בפורמט המונגש

משימות אתגר לתלמידים בעלי יכולות גבוהות לטיפוח התנהגות מקדמת בריאות

מאת: שרה גולן ומיה מירב

כתבה זו מציגה דוגמאות משימות אתגר בנושא בריאות ואיכות חיים המותאמות לתלמידים בעלי יכולות גבוהות ואשר ניתן לשלבן בתהליכי ההוראה- למידה בשעורי המדע והטכנולוגיה. כל משימה נועדה לתת מענה למאפיין שונה של תלמידים בעלי יכולות גבוהות ועושה שימוש בכלי פדגוגי אחר.

לכתבה בפורמט מעוצב  

בפורמט המונגש

בריאות היא אחריות - משימה מתוקשבת להערכת אוריינות מדעית וטכנולוגית (תשע''ט)

מאת: ד"ר מירי דרסלר, ליאורה סלע

כתבה זו מציגה את משימת ההערכה המתוקשבת שהוקדשה השנה לנושא "בריאות היא אחריות" ומטרתה להעריך את רמת האוריינות המדעית והטכנולוגית של התלמידים בהקשר לסוגיה מדעית-טכנולוגית-חברתית שהינה אותנטית ורלוונטית לתלמידים. סיפור המשימה עוסק בשיעורי שחייה של תלמידי כתה ה והוא כולל היבטים מדעיים, טכנולוגיים  והתנהגותיים.

לכתבה בפורמט מעוצב 

בפורמט המונגש

התחבר

×