שער ראשון: תכנון לימודים במדע וטכנולוגיה
מבוא
מהו תכנון לימודים? מדוע הוא חשוב? מי צריך לתכנן וכיצד עושים זאת באופן מיטבי בלימודי מדע וטכנולוגיה?
מסמכי מדיניות לתכנון לימודים
מסמכי המדיניות שמוצגים בפרק זה מהווים בסיס לתכנון לימודים בית ספרי בהוראת מדע וטכנולוגיה. מסמכים אלה הם תשתית לעבודת התכנון והפיתוח של תכנית הלימודים הבית ספרית והכיתתית. עבודה יעילה ואפקטיבית עם מסמכי המדיניות עשויה להניב תוצרים איכותיים בתחום תכנון הלימודים בהתייחס להיבטים קוריקולריים, פדגוגיים וארגוניים. המידע על כל מסמך מאורגן סביב הנקודות הבאות: מטרת המסמך, תיאור כללי של המסמך ותפקידו בתכנון לימודים.
תכנון לימודים בלימודי מדע וטכנולוגיה
תכנון הלימודים בלימודי מדע וטכנולוגיה כולל: תכנון תכנית לימודים בית ספרית, תכנון תכנית לימודים שנתית לכל דרגת כיתה, תכניות הל"ה, תכנון מערכי שיעור.
להורדת הקובץ – pdfשער שני: שיטות ודרכי הוראה-למידה בלימודי מדע וטכנולוגיה
מבוא
שיעורי המדע והטכנולוגיה מזמנים יישום של שיטות ודרכי הוראה מגוונות להבנייה של ידע, מיומנויות חשיבה, ערכים והתנהגויות. בשער זה בחרנו להתמקד בדרכים ובשיטות הוראה שהן ייחודיות להוראת מדע וטכנולוגיה ובעלות ערך מוסף להבניית התכנים, המיומנויות, הערכים וההתנהגויות הנדרשים על פי תכנית הלימודים.
התנסויות מעשיות
הפרק הנוכחי מתאר שיטות הוראה שבהן משולבות התנסויות מעשיות (Hands on Activities) של תלמידים/התנסויות של הדגמה על ידי המורה להבניית ידע מוצהר (תכנים) וידע הליכי (מיומנויות).
תנסויות עיוניות
תת הפרק הנוכחי מתאר שיטות הוראה שבהן משולבות התנסויות עיוניות (Mind on Activities) של תלמידים להבניית ידע מוצהר ומיומנויות. התנסויות אלה כוללות קריאה והבנה של טקסטים (מילוליים, חזותיים ושילוב שלהם) המשלבות ההתנסויות נועדו להבניית הידע המדעי והטכנולוגי, (Mind on Activities) הפעלה של מיומנויות קוגניטיביות בעיקר להרחבתו ולייישומו בהקשרים נוספים.
להורדת הקובץ – pdf