מבוא
דברי רקע - הדגמה של ניסוי
כרטיס ניווט – ניסוי בהדגמה
להורדת הקובץ להורדת הקובץ בערביתמצגת: למידה באמצעות הדגמה
להורדת המצגתדברי רקע - ניסויים
ניסוי ככלי חקר במדע
להורדת הקובץכרטיס ניווט – ניסוי
להורדת הקובץ להורדת הקובץ בערביתמצגת: למידה באמצעות ניסוי
להורדת המצגתדברי רקע - תצפית
מהי תצפית
להורדת הקובץ להורדת המצגתלמידה באמצעות תצפית
להורדת המצגתכרטיס ניווט – תצפית
להורדת הקובץ להורדת הקובץ בערביתדברי רקע - למידה באמצעות דגמים
כרטיס ניווט – דגמים
להורדת הקובץ להורדת הקובץ בערביתמצגת:למידה באמצעות דגמים
להורדת המצגתדברי רקע - הנדסה הפוכה
הנדסה הפוכה או Reverse Engineering היא תפיסה הנדסית שגרמה לשינוי רחב בתחומי הנדסה רבים כמו הנדסת מחשבים, בידור, מכונות, מוצרי צריכה, כימיקלים, אלקטרוניקה, ומכניקה. זוהי גישה הנדסית הפוכה בכיוונה לתהליך פתרון הבעיות הטכנולוגיות המסורתי (תהליך התיכון/הנדסי) ומכאן שמה. התהליך ההנדסי המסורתי מתחיל מתכנון תיאורטי ומסתיים בייצור ממשי של מוצר. לפי תפיסה זו, מהנדסים מתחילים את עבודתם בהגדרת הבעיה, הדרישות והאילוצים והם מתקדמים במשימות התיכון עד לתכנון ולייצור המוצר. לעומת זאת, בהנדסה הפוכה, מתחילים בניתוח מוצר קיים ועוקבים אחרי תהליך תכנונו וייצורו, במבט לאחור, בכיוון הפוך לזה של תהליך ייצור המוצר.
להורדת קובץ דברי הרקע pdf להורדת המצגת pptדברי רקע - מעגל הלמידה ההתנסותית של קולב
מעגל הלמידה של דוד קולב נשען על התיאוריות של פיאז'ה, של דיואי ושל לווין. לפי תיאוריות אלה יש לזמן ללומדים מפגש ישיר וחווייתי עם תופעה משמעותית לחייהם ואשר חקירתה מחייבת התבוננות רפלקטיבית הנשענת על הידע והניסיון הקשורים לתופעה. מעגל הלמידה של קולב מהווה מרכיב מרכזי בתיאוריה של הלמידה ההתנסותית שהוא פיתח והוא מכונה גם: מעגל הלמידה ההתנסותית The Experiental Learning Cycleלהורדת הקובץ ppt
כיתה א'
תצפית
חוקרים את החילזון
דגם ההוראה להתנסות מעשית מסוג תצפית מוצג בהקשר למבנה הגוף של החילזון ואורח החיים שלו (אכילה, תנועה). ההתנסות כוללת תצפית פתוחה על מבנה הגוף של החילזון, תצפית מונחית ותצפיות מניפולטיביות (מתערבות) לבדיקת המזון שהוא אוכל והדרך שבה הוא נע. הפעילות כוללת הוראה מפורשת של מיומנות התצפית ושיח מטה קוגניטיבי על הידע החדש שנבנה ועל תהליך הלמידה.
להורדת המדריך למורה להורדת הקובץ לתלמיד/ה להורדת הקובץ לתלמיד/ה בערבית
קולטים מידע מקרוב ומרחוק – המגדלת והמשקפת
דגם ההוראה להתנסות מעשית מסוג תצפית מתמקד במגדלת ובמשקפת כלים המגבירים את יכולת אדם לראות טוב יותר מקרוב ומרחוק. ההתנסות כוללת תצפית פתוחה (ללא כלים) ותצפית מניפולטיבית (בעזרת מגדלת ומשקפת) על דברים בסביבה במטרה להתגבר על הקושי האנושי לראות דברים קטנים מאוד ודברים רחוקים. הפעילות כוללת הוראה מפורשת של מיומנות התצפית ושיח מטה קוגניטיבי על הידע החדש שנבנה ועל תהליך הלמידה.
להורדת המדריך למורה להורדת הקובץ לתלמיד/ה להורדת הקובץ לתלמיד/ה בערביתניסוי
נביטת זרעים
התנסות מעשית מסוג ביצוע ניסוי על ידי תלמידים מודגמת בדגם הוראה זה בהקשר לתופעת הנביטה חלקי הנבט והצורך במים לתהליך הנביטה. ההתנסות כוללת ביצוע של תצפית מקדימה בנבט להכרת חלקי הנבט ובהמשך ניסוי פשוט לבדיקת ההשערה מה ההשפעה של מים על נביטה של זרעים. שתי ההתנסויות משלבות שיח מטה-קוגניטיבי להבניית מיומנויות החקר באמצעות תצפית וניסוי.
כיתה ב'
תצפית
חוקרים סביבת חיים
דגם ההוראה להתנסות מעשית מסוג תצפית מוצג בהקשר למרכיבי סביבת חיים. ההתנסות כוללת תצפית על סביבת הבית וחצר בית הספר באמצעות החושים ובאמצעות כלים טכנולוגיים כמו מגדלת ומשקפת. הפעילות כוללת הוראה מפורשת של מיומנות התצפית ושיח מטה קוגניטיבי על הידע החדש שנבנה ועל תהליך הלמידה המתבסס על תצפית ככלי לאיסוף מידע המאפשר מענה על שאלות והשערות מדעיות.
להורדת המדריך למורה להורדת הקובץ לתלמיד/ה להורדת הקובץ לתלמיד/ה בערביתניסוי בהדגמה
שינויים בחומר מצבי הצבירה
דגם ההוראה להתנסות מעשית מסוג ביצוע ניסוי בהדגמה מציג אסטרטגיית הוראה המבוססת על הדגמה של העיקרון המדעי "חימום גוף (תוספת חום) או קירור גוף (גריעת חום) יכול לגרום לשינויים פיזיקליים ולשינויים כימיים". שיקול הדעת לביצוע ההתנסות בהדגמה על ידי מורה נובע מטעמי בטיחות (חימום חומרים). ההתנסויות כוללות ניסויים פשוטים הממחישים את ההשפעה של חימום וקירור על מצב הצבירה של חומרים ושיח מטה קוגניטיבי להבניית העיקרון של מעבר בין מצב הצבירה מוצק לנוזל (וההיפך).
להורדת המדריך למורה להורדת הקובץ לתלמיד/ה להורדת הקובץ לתלמיד/ה בערביתסרטון הדרכה למורה – ניסוי בהדגמה – התכה
סרטון הדרכה למורה – ניסוי בהדגמה – התמצקות
למידה באמצעות דגמים
מבנה השן
סדרת דגמי ההוראה להתנסות מעשית מסוג למידה באמצעות דגמים מציג את הפוטנציאל שיש לשימוש בדגמים להמחשת תופעות, מבנים ותהליכים שנסתרים מעיננו בגלל מגבלות פיסיולוגיות של בני האדם. בכיתה ב אסטרטגיית ההוראה למידה מודגמת בהקשר למבנה החיצוני והפנימי של השיניים. האסטרטגיה כוללת תצפית בשיניים אמתיות ובדגם ממשי של שיניים, העברה מן הדגם אל המציאות וכן בניית דגם והערכתו.
להורדת המדריך למורה להורדת הקובץ לתלמיד/ה להורדת הקובץ לתלמיד/ה בערביתלמידה באמצעות תהליך הנדסה הפוכה
מטריה
דגם ההוראה "סיפורה של המטריה" בסדרה "הפדגוגיה של הטכנולוגיה" מדגים שימוש בגישת "ההנדסה ההפוכה" כמודל פדגוגי להבניית עקרונות טכנולוגיים הגלומים במוצר טכנולוגי. שיטת ההנדסה ההפוכה נשענת על ניתוח מוצרים מחיי היום יום במטרה לזהות את רכיביהם ואת תפקודם.שימו לב: דגם ההוראה פותח על פי עקרונות פדגוגיים המאפיינים הוראת ילדים צעירים בכיתות א ב. לפיכך, הפעילות מספקת הזדמנויות בתחומים הקוגניטיביים, הלשוניים, החברתיים, הרגשיים והמוטוריים הקשורים ביכולת הלמידה.
הדגם מתאים לכיתות ב, ג.
מדריך למורה קובץ לתלמיד/הכיתה ג'
תצפית
הפצת פירות וזרעים
דגם ההוראה להתנסות מעשית מסוג תצפית עוסק בנושא הפצת פירות וזרעים בהקשר להבניית העיקרון המדעי "התאמת מבנה איברי הצמח לתפקודם". ההתנסות כוללת תצפית פתוחה על פירות וזרעים ולאחריה תצפית מובנית המנחה להתבוננות ממוקדת וחקרנית על מבנה הפירות והזרעים והתאמתו לדרך ההפצה בסביבה
להורדת הקובץניסוי
ניסוי בהדגמה
התנאים הדרושים לבעירה
הצגה של התנסות מעשית מסוג ביצוע ניסוי בהדגמה נעשית בהקשר להבניית העיקרון המדעי "בעירה מתרחשת כאשר מתקיימים התנאים הבאים: חומר בעיר, טמפרטורת הצתה וחמצן". שיקול הדעת לביצוע ההתנסות בהדגמה על ידי מורה נובע מטעמי בטיחות (הבערת חומרים). הפעילות כוללת ניסויים הממחישים את שלושת תנאי הבעירה (חומר בעיר, טמפרטורת הצתה וחמצן) ושיח מטה-קוגניטיבי להבניית העיקרון של שבעירה מתרחשת כאשר מתקיימים התנאים לבעירה.
להורדת הקובץסרטונן הדרכה לניסוי בהגדמה – תפקיד החמצן בתהליך הבערה
למידה באמצעות דגמים
כדור הארץ: צורה ומבנה
דגם ההוראה מציג את הפוטנציאל שיש לשימוש בדגמים להמחשת תופעות, מבנים ותהליכים שנסתרים מעיננו בגלל מגבלות פיסיולוגיות של בני האדם. אסטרטגיית ההוראה-למידה מודגמת בהקשר לצורה ולמבנה של כדור הארץ וכוללת תצפית בדגם ממשי של כדור הארץ, תפעול הדגם, העברה מן הדגם אל המציאות וכן בניית דגם ככלי הערכה.
להורדת הקובץלמידה באמצעות תהליך הנדסה הפוכה
פנס כיס
דגם ההוראה מפגשים עם פנס המעגל החשמלי בסדרה – הפדגוגיה של הטכנולוגיה מדגים שימוש בגישת ההנדסה ההפוכה לניתוח מוצרים מחיי היום יום במטרה לזהות את רכיביהם, החומרים מהם הם עשויים ואת התאמת המבנה (חומר וצורה) לתפקוד הרכיבים. דגם ההוראה עוסק במוצר "פנס" אך הוא בר העברה לניתוח מוצרים אחרים שפעולתם מבוססת על מעגל חשמלי.
להורדת הקובץמטריה
דגם ההוראה "סיפורה של המטריה" בסדרה "הפדגוגיה של הטכנולוגיה" מדגים שימוש בגישת "ההנדסה ההפוכה" כמודל פדגוגי להבניית עקרונות טכנולוגיים הגלומים במוצר טכנולוגי. שיטת ההנדסה ההפוכה נשענת על ניתוח מוצרים מחיי היום יום במטרה לזהות את רכיביהם ואת תפקודם.שימו לב: דגם ההוראה פותח על פי עקרונות פדגוגיים המאפיינים הוראת ילדים צעירים בכיתות א ב. לפיכך, הפעילות מספקת הזדמנויות בתחומים הקוגניטיביים, הלשוניים, החברתיים, הרגשיים והמוטוריים הקשורים ביכולת הלמידה.
הדגם מתאים לכיתות ב, ג.
מדריך למורה קובץ לתלמיד/הכיתה ד'
תצפית
ההתנסות כוללת תצפית פתוחה, המאפשרת התבוננות חופשית על עופות בסביבה, ותצפית מובנית, המנחה להתבוננות ממוקדת וחקרנית על מבנה גופם של עופות ועל התנהגותם בסביבה. אסטרטגיות ההוראה־למידה המוצגות בדגם הוראה זה ניתנות להעברה לתצפיות על בעלי חיים ממחלקות אחרות.
להורדת הקובץניסוי
בדגם הוראה זה בחרנו להציג מודל להבניה של מיומנות המדידה באמצעות התנסויות במדידה של טמפרטורת מים. המודל הוא בר העברה לכל פעילות לימודית שמזמנת מדידת טמפרטורה.
להורדת הקובץניסוי בהדגמה
שיקול הדעת לבחירה בהדגמה נובע מטעמי בטיחות (חימום חומרים). הפעילות כוללת ניסויים הממחישים שינוי במצבי צבירה של חומרים שונים ושיח מטה־קוגניטיבי להבניית העיקרון/כלל של שינוי במצב צבירה של חומרים בעקבות שינויים בטמפרטורה.
להורדת הקובץסרטון הדרכה לניסוי בהדגמה – אידוי
סרטון הדרכה לניסוי בהדגמה – עיבוי
למידה באמצעות דגמים
אסטרטגיית ההוראה-למידה מודגמת בהקשר להבניית העיקרון המדעי "התאמה בין מבנה לבין תפקוד של איברים" בהתייחס למבנה המפרקים בגוף ולתפקודם. אסטרטגיית ההוראה- למידה כוללת תצפית בדגם ממשי של מפרקים )צירי, כדורי ותפר(, תצפית בדגם וירטואלי של מפרקים, העברה מן הדגם אל המציאות וכן שימוש בבניית דגם ככלי הערכה.
להורדת הקובץחיישנים
יחידת ההוראה "מווסתים טמפרטורה" כוללת התנסות מעשית מסוג ביצוע ניסוי על ידי תלמידים במטרה להבנות את מיומנות השימוש בכלי המדידה חיישן טמפרטורה. ההתנסות משלבת מיומנויות חקר מדעי באמצעות תכנון וביצוע ניסוי, שימוש בכלים מתוקשבים לצורך איסוף, עיבוד וייצוג נתונים בגרף וכן שיח מטה קוגניטיבי לצורך תהליכי המשגה של המיומנויות והעקרונות המדעיים.
להורדת הקובץלמידה באמצעות תהליך הנדסה הפוכה
דגם ההוראה "סיפורו של מוצר אופניים" בסדרה "הפדגוגיה של הטכנולוגיה" מדגים שימוש בגישת "ההנדסה ההפוכה" הנשענת על ניתוח מוצרים מחיי היום יום במטרה לזהות את רכיביהם ואת תפקודם. מטרת דגם ההוראה לשמש מודל פדגוגי להבניית עקרונות טכנולוגיים ומיומנויות חשיבה מערכתית בהקשר למערכות טכנולוגיות.
להורדת הקובץכיתה ה'
ניסוי
ההתנסות הנוכחית עוסקת בעיקרון "השוני" בעולם המתכות: "כל מתכת מאופיינית בתכונות ייחודיות לה". ההבניה של עיקרון זה נעשית בהקשר לתכונת המוליכות החשמלית. ההתנסות כוללת ניסויים ושיח מטה־ קוגניטיבי להבניית המשמעות שסוגי מתכות שדומים זה לזה במגוון תכונות (ולכן נכללים בקבוצת המתכות) נבדלים זה מזה בביטוי של התכונות.
להורדת הקובץסרטון הדרכה לניסוי – מוליכות חשמלית של מתכות
סרטון הדרכה לניסוי – חלחול מים בקרקע מסוגים שונים
ניסוי בהדגמה
התנסות מסוג הדגמה מוצגת בהקשר לשיטה של הפקת מלחים מתוך תמיסה (שיטה טכנולוגית). שיטת ההפקה מבוססת על עיקרון הפרדה של חומרים מתערובת באמצעות תכונה מבדילה כמו נקודת רתיחה של החומר. הצורך בהדגמת תהליך ההפרדה של המלח מהתמיסה נובע מטעמי בטיחות (חימום חומרים). הפעילות כוללת התנסות ושיח מטה-קוגניטיבי להכרת עיקרון ההפרדה של חומרים מתערובת.
ניתן להתאים דגם זה גם להוראה בכיתות ג'.
להורדת הקובץלמידה באמצעות דגמים
אסטרטגיית ההוראה-למידה מודגמת בהקשר למבנה מערכת השמש – הגופים במערכת וארגונם במרחב- באמצעות תצפית בדגם ממשי של מערכת השמש, תצפית בדגם וירטואלי של מערכת השמש, העברה מן הדגם אל המציאות וכן התנסות בבניית דגם ממשי ככלי הערכה.
להורדת הקובץלמידה באמצעות תהליך הנדסה הפוכה
דגם ההוראה מייצרים מוצרים מעבדים חומרים (מעבדים מתכות) בסדרה – הפדגוגיה של הטכנולוגיה מדגים שימוש בגישת ההנדסה ההפוכה לניתוח מוצרים מחיי היום יום במטרה לזהות את רכיביהם, החומרים מהם הם עשויים ואופן יצירתם בשיטות עיבוד שונות. מטרת הדגם לשמש מודל פדגוגי להבניית עקרונות טכנולוגיים ומיומנויות של חשיבה מערכתית בהקשר לשיטות עיבוד חומרים בהן נעשה שימוש בבניית מוצרים טכנולוגים.
להורדת הקובץ להורדת הקובץ בשפה הערביתכיתה ו'
תצפית
מבנה הלב
דגם ההוראה להתנסות מסוג תצפית מוצג בהקשר להכרת מבנה הלב של תרנגול הודו (כמודל להכרת מבנה לב בעופות ויונקים): אפיון חלקי הלב והתאמתם לתפקודם. ההתנסות כוללת תצפית פתוחה המאפשרת התבוננות חופשית על הלב, ותצפית מובנית, המנחה להתבוננות ממוקדת וחקרנית על הלב ועל התאמתו לתפקודו. התצפית נעשית תוך הפעלה של מיומנויות חשיבה, כגון: זיהוי והבחנה, איסוף וארגון מידע, השוואה, זיהוי רכיבים וקשרים ועוד.
להורדת הקובץתצפית בעין החיצונית
דגם ההוראה להתנסות מעשית מסוג תצפית מציג את הפוטנציאל שיש לתצפית ככלי לאיסוף נתונים שיכולים לשמש בסיס לשאילת שאלות אודות מושאי הלמידה. אסטרטגיית ההוראה- למידה מודגמת בהקשר להבניית העיקרון המדעי "התאמת מבנה איבר החוש לתפקודו" בהתייחס למבנה החיצוני של העין. אסטרטגיית ההוראה-למידה כוללת תצפית פתוחה, המאפשרת התבוננות חופשית על המבנה הקדמי של עיני בני האדם, ותצפית מובנית, המנחה להתבוננות ממוקדת ומעמיקה על מבנה העין.
להורדת הקובץניסוי
מפיקים אנרגיה חשמלית
הצגה של התנסות מעשית מסוג ביצוע ניסוי על ידי תלמידים מודגמת כאן בהקשר להבניית העיקרון המדעי "תנועה יחסית של מגנט וסליל מתכת מחוללת זרם חשמלי" (השראה אלקטרומגנטית). עקרון זה נלמד בהקשר לשיטת הפקת חשמל בתחנת החשמל. ההתנסות משלבת מיומנויות חקר מדעי בעת עריכת הניסוי וכן שיח מטה-קוגניטיבי לצורך תהליכי המשגה.
להורדת הקובץסרטון הדרכה לניסוי – השראה אלקטרו-מגנטית
ניסוי בהדגמה
הפקת קיטור
ההתנסות המעשית מסוג הדגמה מוצגת בהקשר לניצול אנרגיית התנועה של הקיטור (אדי מים) להפקת חשמל בתחנת חשמל המופעלת באמצעות קיטור מים. המושג קיטור מוכר בחיי היומיום אך קיימת לגביו תפיסה חלופית רווחת הרואה בעננה הלבנה שנפלטת למשל, מקומקום מים רותחים קיטור. ה"עננה" היא תערובת של אדי מים וטיפות מים זעירות מאוד ואין בה כוח לבצע עבודה (למשל, להניע גופים).
להורדת הקובץלמידה באמצעות דגמים
מבנה העין: מה שלא רואים מבחוץ
אסטרטגיית ההוראה-למידה מודגמת בהקשר להבניית העיקרון המדעי "התאמת מבנה איבר החוש לתפקודו" בהתייחס לחלקי העין הפנימיים. אסטרטגיית ההוראה-למידה כוללת תצפית בדגם ממשי של מבנה העין, פירוקו וזיהוי רכיביו, תצפית בדגם וירטואלי של מבנה העין, העברה מן הדגם אל המציאות וכן שימוש בבניית דגם ככלי הערכה.
להורדת הקובץחיישנים
חיישן אור וחיישן טמפרטורה: חם במגרש
יחידת ההוראה חם במפגש כוללת התנסות מעשית מסוג ביצוע ניסוי על ידי תלמידים במטרה להבנות את מיומנות השימוש בכלי המדידה חיישן אור ולתרגל שימוש בחיישן טמפרטורה. ההתנסות משלבת מיומנויות חקר מדעי באמצעות תכנון ועריכת ניסוי, שימוש בכלי מתוקשב לצורך איסוף, עיבוד וייצוג נתונים בגרף וכן שיח מטה קוגניטיבי לצורך תהליכי המשגה של מיומנויות חשיבה ועקרונות מדעיים.
להורדת הקובץ
חיישן קול: התשמע קולי
יחידת ההוראה התשמע קולי מציגה התנסות מעשית מסוג ביצוע ניסוי על ידי תלמידים במטרה להבנות את מיומנות השימוש בחיישן קול. ההתנסות משלבת מיומנויות של פתרון בעיות בטכנולוגיה, בעזרת חקר מדעי על ידי עריכת ניסוי, שימוש בכלים מתוקשבים לצורך איסוף, עיבוד וייצוג נתונים בגרף וכן שיח מטה קוגניטיבי לצורך תהליכי המשגה של המיומנויות והעקרונות המדעיים.
להורדת הקובץ
חיישן דופק לב: פועם בקצב
יחידת ההוראה פועם בקצב כוללת התנסות מעשית מסוג ביצוע ניסוי על ידי תלמידים במטרה להבנות את מיומנות השימוש בכלי המדידה חיישן דופק. ההתנסות משלבת מיומנויות חקר מדעי באמצעות תכנון וביצוע ניסוי, שימוש בכלים מתוקשבים לצורך איסוף,עיבוד וייצוג נתונים וכן שיח מטה קוגניטיבי לצורך תהליכי המשגה של המיומנויות והעקרונות המדעיים.
להורדת הקובץלמידה באמצעות תהליך הנדסה הפוכה
קוצץ ירקות
דגם ההוראה "מפגש עם קוצץ ירקות ידני" בסדרה הפדגוגיה של הטכנולוגיה מדגים שימוש בגישת ההנדסה ההפוכה לניתוח מוצרים מחיי היום יום במטרה לזהות את רכיביהם ואת תפקודם. מטרת הדגם לשמש מודל פדגוגי להבניית עקרונות טכנולוגיים ומיומנויות חשיבה מערכתית בהקשר למערכות טכנולוגיות.
להורדת הקובץ