מסמכי מדיניות
מסמכי מדיניות בנושא חקר מדעי ופתרון בעיות
היערכות לירידי חקר בשנת הלימודים תשעז
בשנה"ל תשע"ז תשתנה מתכונת היריד הארצי לחגיגה מדעית-טכנולוגית בה יתקיים כנס ארצי להצגת עבודות מצטיינות של תלמידים, בהשתתפות מומחים מתחומים שונים.
כהקדמה ליריד הארצי, יתקיימו כבכל שנה, תהליכים לקראת הירידים הבית ספריים והמחוזיים שיכללו גם תהליכי הערכה ושיפוט לבחירת העבודות המצטיינות שייצגו את המחוזות ביריד הארצי.
לצורך ההיערכות לקראת הירידים, נעשתה התבוננות מחדש על כל מסמכי ההערכה של הירידים (מחווני הערכה, הנחיות לסיכום העבודה, תבנית לפוסטר), במטרה לעדכנם ולהתאימם לשינויים.עבדו על כך צוות המדריכות הארציות, המדריכות המרכזות והמרכזים הארציים. תודות והערכה רבה לכולכם על השקעת המחשבה הזמן והמאמץ להעלאת המסמכים במדרגה נוספת.
המחוונים מיועדים למורים, למדריכים ולצוותי השיפוט במחוזות. לתלמידים – הוכנה מצגת מנחה להכנת העבודה המסכמת (במקום הדו"ח המסכם שהיה נהוג בשנים הקודמות). אנו תקווה שלמורים ולתלמידים יהיה נוח וברור להיעזר במצגת ובכל יתר החומרים הנמצאים באתרים השונים.
קישורים לכל מסמכי ההערכה נמצאים בקובץ המצורף.
להורדת הקובץ
דברי רקע
הידע המדעי, על תופעות ותהליכים בעולם הסובב אותנו, מתפתח ונבנה באמצעות תהליך החקר המדעי. מכאן, חשוב שמיומנויות החקר ותהליך שלם של חקר מדעי יהיו חלק מרכזי בתהליכי הוראה למידה הערכה בתחומי המדע והטכנולוגיה. העיסוק המפורש במיומנויות חקר מזמן הבנייה של ידע, הבנה ושליטה טובה בתכנים מדעיים, כמו גם טיפוח חשיבה מסדר גבוה. הוראת מיומנויות חקר והתנסות בתהליך שלם של חקר מדעי מעצימות את ההנעה וההנאה בלמידת מדע וטכנולוגיה. תהליכי הוראה למידה הערכה משלבי מיומנויות חקר מדעי באופן ספירלי בכל שכבות הגיל, א' ט', יטפחו בוגרים בעלי אוריינות מדעית-טכנולוגית, המעורבים ואחראים על תהליך הלמידה.
מחקרים שונים מוכיחים שהוראה מפורשת של מיומנויות וביצוע של משימות הערכה הדורשות יישום, יקדמו את ההבנה והשליטה בתכנים, וכפועל יוצא את הישגי התלמידים. המחקרים גם מראים שהתלמידים אינם רוכשים מיומנויות באופן ספונטני במהלך לימודיהם, ולכן חשוב להקנות מיומנויות באופן מובנה ומפורש.
מסמכי מדיניות בתחום למידה התנסותית
למידה התנסותית בשכבות א'-ו'
מסמך זה מציג הצעה להתנסויות מרכזיות, בתחום מדע וטכנולוגיה בשכבות הגיל א'- ו'.
ההתנסויות המרכזיות נועדו לבסס את הידע וההבנה של תופעות, עקרונות, תהליכים ומושגים במדע וטכנולוגיה, בהלימה לתוכנית הלימודים ולציוני דרך מרכזיים. תכניות הלימודים במדע וטכנולוגיה בבית הספר היסודי מדגישות את החשיבות שבהתנסות ישירה של הלומדים כאחת מאסטרטגיות הלמידה המרכזיות להבניית ידע, הבנה ומיומנויות. ההתנסויות והפעילויות המתבצעות בחדר מדע וטכנולוגיה ובסביבה חוץ כיתתית, משמשות להמחשת תופעות ותהליכים במדע וטכנולוגיה, להבהרת מושגים וללמידה בדרך הגילוי, ולא רק אמצעי להדגמה ולאישור הנלמד באופן תיאורטי. הן מאפשרות לתלמידים לרכוש מיומנויות לביצוע ניסוי ותצפית, להשתמש בכלים ובמכשירים, לבצע מדידות בשיטות מדידה שונות, לתכנן ולבנות דגמים ומוצרים. התנסויות המרכזיות מחזקות את הלמידה בדרך החקר המדעי ופתרון בעיות, ומהוות אבני דרך לקראת התנסות של תלמידים בתהליך שלם של חקר מדעי ופתרון בעיות אותו יבצעו בכתות ו' .
קישור לדף באתר מדע וטכנולוגיה (יסודי) של משרד החינוךמסמכי מדיניות בתחום מיומנויות
מיון מיומנויות להוראה במקצוע מדע וטכנולוגיה
להורדת הקובץ