דברי רקע
אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה
מחבר: משרד החינוך
מידענות - מתווה לפיתוח תהליכים מידעניים
מחבר: משרד החינוך
חשיבה מסדר גבוה
מאמר: חשיבה מסדר גבוה
מחברת: ד"ר עדי בן דוד
לקריאת המאמרמצגת: חשיבה מסדר גבוה בהוראה ובלמידה
מחברת: ד"ר עדי בן דוד
מיומנויות ואסטרטגיות חשיבה
מטה-קוגניציה בהוראה ובלמידה
מאמר: מטה-קוגניציה בהוראה ובלמידה
פורסם בגיליון "אאוריקה" 27, מרכז ארצי למדע
מצגת: מטה-קוגניציה בהוראה ובלמידה
מחברת: ד"ר עדי בן דוד
מצגת: מטה-קוגניציה בתוכניות לימודים
מחברת: ד"ר עדי בן דוד
אסטרטגיות חשיבה
לקראת בית-ספר מטפח חשיבה
מאמר: לקראת בית-ספר מטפח חשיבה
מחבר: ד"ר יורם הרפז
פורסם בגיליון "אאוריקה" 27, מרכז ארצי למדע
חינוך לחשיבה
מהות הסטנדרטים בתחומי הדעת והתאמתם לתפיסה של חינוך לחשיבה והבנה
מסמך: מהות הסטנדרטים בתחומי הדעת והתאמתם לתפיסה של חינוך לחשיבה והבנה
מחבר: משרד החינוך
סקירת ספרות - מיומנויות המאה ה-21
חינוך לחשיבה - לקט מאמרים מתוך: Educational Leadership
מסמך: חינוך לחשיבה – לקט מאמרים מתוך: Educational Leadership
נערך על-ידי: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, 2009
מצגת: מודל פדגוגי להפנמת מיומנויות חשיבה
מצגת: מיומנויות חשיבה בלימודי מדע וטכנולוגיה
מחבר: מרכז ארצי למדע
מודל פדגוגי להפנמת מיומנויות חשיבה באמצעות הוראה ישירה ומפורשת
כרטיסיות: מושיגים חוצים
כרטיסיות להדפסה: מושגים חוצים
תבניות מערכות, מודלים, גודל ויחס, סיבה ותוצאה, יציבות ושינויים, מבנה ותפקוד, חומרים ואנרגיה
שאילת שאלות
דברי רקע
מצגת:אסטרטגיית החשיבה שאילת שאלות
להורדת המצגתהוראה מפורשת
דגמי הוראה
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: בעל-החיים שלנו, כתה ה
צוות כתיבה: ד"ר מירי דרסלר, ד"ר רוחמה ארנברג, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל-אביב
שנה"ל תש"ע – 2010
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתדגם הוראה לפיתוח חשיבה: כיצד מעבדים מתכות? יש לנו בעיה, כתה ה
צוות כתיבה: שנית מזור, ד"ר מירי דרסלר, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל-אביב
שנה"ל תשע"א – 2011
להורדת גרסה עברית להורדת גרסה ערביתמארגן גרפי לשאילת שאלות וניסוח בעיות
מארגן גרפי למיומנות החשיבה: שאילת שאלות – בעברית ובערבית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץמפת חשיבה למיומנות החשיבה: ניסוח בעיה – בעברית ובערבית
להורדת הקובץכרזה של מפת חשיבה וכרטיס ניווט
פניני חשיבה: כרזה של מפת חשיבה וכרטיס ניווט
להורדת הקובץפניני חשיבה: כרזה של מילות שאלה לחשיבה מדעית ולחשיבה טכנולוגית
להורדת הקובץהעלאת השערות
דגמי הוראה
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: סודם של העטלפים, השערה מדעית, כתה ו
צוות כתיבה: ליאורה סלע, ד"ר מירי דרסלר, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל- אביב
שנה"ל תשע"א – 2011
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתמארגן גרפי לניסוח השערות
העלאת מגוון נקודות מבט
דברי רקע
אסטרטגיית החשיבה "העלאת מגוון נקודות מבט" מוגדרת במסמך "אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה" כמאמץ מכוון להעלאת מגוון רחב של נקודות מבט שונות ביחס לנושא, בעיה, שאלה או תופעה והערכתן. הפעלת אסטרטגיית חשיבה זו מזמנת שימוש בשני סוגי חשיבה עיקריים: חשיבה יצירתית (מסתעפת) וחשיבה ביקורתית (מתכנסת).
להורדת הקובץמחברים: צוות מרכז ארצי למדע
דגם הוראה מפורשת
דגם הוראה – פורשים כנף על הנשרים, העוסק במיומנות העלאת מגוון נקודות מבט
להורדת הגרסה העברית להורדת הגרסה הערביתמחברים: צוות מרכז ארצי למדע
מארגנים גרפים ודגמי הוראה
הערכת מידע והצדקתו
הוראה מפורשת
דגמי הוראה
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: הערכה בקורתית של מידע ברשת – טלפונים סלולריים, שימוש בטוח או מסוכן לבריאות, כתה ה
צוות כתיבה: ליאורה סלע, ד"ר מירי דרסלר, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל- אביב
שנה"ל תשע"א – 2011
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתמארגן גרפי להערכת מידע והצדקתו
מפת חשיבה למיומנות החשיבה: הערכת מידע והצדקתו, הערכת מידע – בעברית ובערבית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץחדש! שימוש במודלים
המלצות להוראה מפורשת של מודלים
מודל מדעי הוא ייצוג מופשט של תופעה שבאמצעותו תלמידים יכולים להבין מושגים מורכבים ולפתח חשיבה ביקורתית.
בתפיסת הלמידה המתחדשת תחת אוריינות מדעית, ביכולת הליבה הסבר מדעי של תופעות, מצוין כי על התלמידים לזהות, להשתמש להעריך ולבנות מודלים לתיאור, להסבר ולחיזוי תופעות.
מסמך זה מציג את התפקידים השונים של המודל בהוראת מדע וטכנולוגיה, סוקר את הדרכים בהן ניתן לייצג מודל באופן חזותי ומפרט את השלבים בהם מורים יכולים להנחות תלמידים להשתמש במודלים כדי להבין תופעה ולהסבירה בהתבסס על ראיות.
להורדת המסמךהשוואה
דברי רקע
מצגת: השוואה וקבלת החלטות
פיתוח: מרכז ארצי למדע
להורדת המצגתמצגת: אסטרטגיית חשיבה השוואה
פיתוח: מרכז ארצי למדע
להורדת המצגתמאמר: פתרון בעיות וקבלת החלטות כמנוף להבהרת ערכים בלימודי מדע וטכנולוגיה
מחברת: ד"ר מירי דרסלר
להורדת המאמרהוראה מפורשת
דגמי הוראה
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: מה דומה? מה שונה? משווים וממיינים, כתה א
צוות כתיבה: ליאורה סלע, ד"ר מירי דרסלר, ד"ר רוחמה ארנברג, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל-אביב
שנה"ל תשע"ב – 2012
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתדגם הוראה לפיתוח חשיבה: כיסוי לנגן דיגיטלי השוואה וקבלת החלטות, כתה ד
צוות כתיבה: ד"ר מירי דרסלר, ד"ר רוחמה ארנברג, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל-אביב
שנה"ל תש"ע – 2010
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתדגם הוראה לפיתוח חשיבה: קרקעות סביב – השוואה, כתה ה
צוות כתיבה: ד"ר מירי דרסלר, ד"ר רוחמה ארנברג, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל-אביב
שנה"ל תש"ע – 2010
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתמארגן גרפי להשוואה
מארגן גרפי למיומנות החשיבה: השוואה וקבלת החלטות – בעברית ובערבית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץמארגן גרפי למיומנות החשיבה: השוואה
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץכרזה: מפת חשיבה וכרטיס ניווט
מיון
הוראה מפורשת
דגמי הוראה
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: עושים סדר – מיון, כתה ב
צוות כתיבה: ד"ר רוחמה ארנברג, ד"ר מירי דרסלר, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל- אביבשנה"ל תשע"ב – 2012
להורדת גרסה עברית להורדת גרסה ערביתמארגן גרפי למיון והשוואה
מפת חשיבה למיומנות החשיבה: מיון והשוואה – בעברית ובערבית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץ============================
מארגן גרפי למיומנות החשיבה: מיון – בעברית ובערבית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץכרזה של מפת חשיבה וכרטיס ניווט
זיהוי רכיבים וקשרים
הוראה מפורשת
מיומנות החשיבה: זיהוי רכיבים וקשרים – השלם וחלקיו
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץ==========================
מיומנות החשיבה: זיהוי רכיבים וקשרים – סיבה תוצאה
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץדגמי הוראה
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: אם זוהי התוצאה – אז מהי הסיבה? קשרי סיבה ותוצאה, כתה ב
צוות כתיבה: ד"ר רוחמה ארנברג, ד"ר מירי דרסלר, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל- אביב
שנה"ל תשע"ב – 2012
להורדת גרסה עברית להורדת גרסה ערבית============================
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: לבנה משנה צורה, זיהוי רכיבים וקשרים – רצף ומחזוריות, כתה ג
צוות כתיבה: ד"ר רוחמה ארנברג, ד"ר מירי דרסלר, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל- אביב
שנה"ל תשע"ב – 2012
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערבית==============================
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: מסע במערכת העיכול, כתה ה
צוות כתיבה: ד"ר מירי דרסלר, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל- אביב
שנה"ל תשע"ב – 2011
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתמארגן גרפי
מפת חשיבה למיומנות החשיבה: זיהוי רכיבים וקשרים: סיבה ותוצאה – בעברית ובערבית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץ================================
מפת חשיבה למיומנות החשיבה: זיהוי רכיבים וקשרים: השלם וחלקיו – בעברית ובערבית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץכרזה של מפת חשיבה וכרטיס ניווט
מיזוג מידע
הוראה מפורשת
דגמי הוראה
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: אנרגיה מביו-גז, כתה ו
צוות כתיבה: ד"ר רוחמה ארנברג, ד"ר מירי דרסלר, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל-אביב
שנה"ל תשע"א – 2011
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתחקר נתונים
דברי רקע
דגמי הוראה
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: צריך לחסוך במים – דיאגרמת עמודות, כתה ד
צוות כתיבה: ליאורה סלע, ד"ר מירי דרסלר, ד"ר רוחמה ארנברג, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל- אביב
שנה"ל תשע"א – 2010
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתדגם הוראה לפיתוח חשיבה: ניטור פרוקי רגליים בסביבה, ייצג מידע בדרכים מגוונות, כתה ו
צוות כתיבה: ד"ר מירי דרסלר, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל- אביב
שנה"ל תשע"א – 2011
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתמארגן גרפי לחקר נתונים
מארגן גרפי למיומנות החשיבה: חקר נתונים, קריאת גרף עמודות – בעברית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץכרזה של מפת חשיבה וכרטיס ניווט
הסקת מסקנה
דברי רקע
מיומנות החשיבה: הסקת מסקנות
מצגת: הסקת מסקנות ועיון בהן
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץמצגת: הכללה – הבניית מושגים כוללים
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץהוראה מפורשת
דגמי הוראה
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: כמה קר? כמה חם? מודדים ומסיקים מסקנות, כתה א
צוות כתיבה: ליאורה סלע, ד"ר מירי דרסלר, ד"ר רוחמה ארנברג, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל-אביב,
שנה"ל תשע"ב – 2012
להורדת גרסה עברית להורדת גרסה ערביתדגם הוראה לפיתוח חשיבה: השמש וכוכבי לכת הסקת מסקנות (אינדוקציה ודדוקציה), כתה ה
צוות כתיבה: ד"ר רוחמה ארנברג, ד"ר מירי דרסלר, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל- אביב
שנה"ל תשע"א – 2011
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתמארגן גרפי להסקת מסקנות
מפת חשיבה למיומנות החשיבה: הסקת מסקנות – בעברית ובערבית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץמארגן גרפי למיומנות החשיבה: הסקת מסקנות, דדוקציה – בעברית ובערבית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץמארגן גרפי למיומנות החשיבה: הסקת מסקנות, אינדוקציה- בעברית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץכרזה של מפת חשיבה וכרטיס ניווט
ניסוח טיעון
דברי רקע
מצגת: "טיעון או הסבר מדעי"
מעובד מתוך המאמר "הסברים של תלמידים בכיתת המדע- כיתד לנתחם, להעריכם ולתת משוב עליהם?", תילי וגנר
החוברת "אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה- מסמך מנחה למתכנני תכניות לימודים ארציות ומקומיות ולמפתחי חומרי למידה ", האגף לתכנון לימודים, משרד החינוך
להורדת הקובץמאמר: עיון בדיון מבוסס טיעון בקבוצה הקטנה
מחברת: אירית נר-גאון כהן
מקור: במת מופ"ת, עמוד 66
כניסתן של הרפורמות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" לבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים יצרה מסגרת למידה חדשה: שעה פרטנית שבה המורה נמצא עם קבוצה קטנה במשך שיעור שלם. מחקרים טוענים כי הנחיית תלמידים בקבוצות קטנות היא משימה מאתגרת המשפיעה על ההיבט הקוגניטיבי, החברתי והרגשי של התלמידים )Cazden, 2001(. אחד הנושאים הקשורים להוראה בקבוצה הקטנה בשעה הפרטנית ודורשים התייחסות הוא השיח. המתבוננים בשיח שמנהל מורה עם תלמידים בקבוצה קטנה נחשפים לרוב לשיח דומה לזה המתנהל בכיתה. השעה הפרטנית מעלה את השאלה כיצד המורה יכול לנצל את ההזדמנות והערך המוסף שיש בקבוצה הקטנה לניהול שיח ודיון שיתרמו לפיתוח הלמידה של הקבוצה והיחיד?
לפתיחת במת מופ"ת – יש לעבור לעמ' 66הוראה מפורשת
דגמי הוראה
דגם הוראה לפיתוח חשיבה: בונים מוצרים מחומרים פשוטים, בונים טיעון פשוט, כתה ג
צוות כתיבה: ד"ר רוחמה ארנברג, ד"ר מירי דרסלר, ליאורה סלע, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל- אביב
שנה"ל תשע"ב – 2012
להורדת גרסה עברית להורדת מצגת מלווה להורדת גרסה ערביתדגם הוראה לפיתוח חשיבה: בשביל האופניים – בונים טיעון רחב, כתה ו
צוות כתיבה: ליאורה סלע, ד"ר מירי דרסלר, מרכז ארצי למדע, אוניברסיטת תל- אביב
שנה"ל תשע"א – 2011
להורדת גרסה עברית להורדת גרסה ערביתמארגן גרפי לניסוח טיעון
מארגן גרפי למיומנות החשיבה: בונים טיעון פשוט – בעברית ובערבית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץמארגן גרפי למיומנות החשיבה: בונים טיעון רחב – בעברית ובערבית
מחברים: צוות מרכז ארצי למדע
להורדת הקובץ